Wetenschap
& Onderwijs

Bijna net zoveel vrouwelijke als mannelijke promovendi

Vorig jaar promoveerden er bijna net zoveel vrouwen als mannen aan de Nederlandse universiteiten. Bijna, want nog altijd wordt meer dan de helft van de proefschriften door mannen geschreven.

In het collegejaar 2013-2014 vormden vrouwen 47 procent van het totale aantal gepromoveerden, blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau van de Statistiek. Vorig jaar was dat nog een procentje minder. Vrouwen werken gestaag aan een inhaalslag: in 2003 was slechts 36 procent van de promovendi vrouw.

©HOP. Bron: CBS

In de gezondheidszorg zijn vrouwelijke promovendi al jaren in de meerderheid, maar in 2013 zijn er voor het eerst ook in het domein sociale wetenschappen en bedrijfskunde meer vrouwen gepromoveerd dan mannen. Het domein techniek, industrie en bouwkunde blijft een mannenbolwerk: daar was in 2013 iets meer dan een kwart van de gepromoveerden vrouw.

©HOP. Bron: CBS

In 2013-2014 promoveerden meer dan 4.500 mensen aan Nederlandse universiteiten, vijf procent meer dan vorig jaar. Het aantal promoties is de afgelopen jaren explosief gegroeid. Tien jaar geleden promoveerden er iets meer dan 2.600 mensen, in 1990 er nog minder dan tweeduizend.