29 maart 2024

Bijna geheel nieuw bestuur voor Gedrags- en Bewegingswetenschappen

Bijna het voltallige bestuur van de faculteit Gedrags- en Bewegingswetenschappen is vernieuwd. Per 1 juni zijn er een nieuwe decaan en drie nieuwe portefeuillehouders, voor onderzoek, onderwijs en de Graduate School. Alleen de directeur bedrijfsvoering blijft op zijn plek.

“We zijn allemaal opnieuw benoemd bij de start van de nieuwe gefuseerde faculteit vier jaar geleden. Die termijn is nu afgelopen”, legt voormalig vice-voorzitter van het faculteitsbestuur Carlo Schuengel de uittocht uit. “De portefeuillehouder onderwijs was wel tussentijds gewisseld, maar het is altijd de bedoeling geweest dat hij dat tijdelijk zou doen. Het aftreden van het bestuur leek een goed moment om ook te stoppen.”

Schuengel vindt het niet onhandig dat vier van de vijf bestuursleden tegelijk aftreden. “Martin van Aken, de directeur bedrijfsvoering, blijft deel uitmaken van het bestuur, dus hij is een continue factor. En we zijn van mening dat we de faculteit keurig afleveren aan het volgende bestuur. Het is goed als bestuurders om de zoveel tijd plaatsmaken voor een frisse ploeg met nieuwe ideeën.”

Werkdruk en saamhorigheid

Ook de onderdeelcommissie ziet het niet als probleem. “Het faculteitsbestuur heeft het goed gedaan en ook altijd goed samengewerkt met de odc”, zegt voorzitter Artem Belopolskiy. “We zijn ook heel positief over de keuze van de interim-decaan, Maurits van Tulder. Hij is niet van onze faculteit, maar heeft een heel sterk trackrecord op het gebied van onderzoek, onderwijs en bestuur.”

De commissie heeft een paar speerpunten voor Van Tulder. “Het grootste probleem is de ervaren werkdruk”, aldus Belopolskiy. “We willen meer efficiëntie in taken. En de saamhorigheid na de fusie van de faculteiten Psychologie & Pedagogiek en Bewegingswetenschappen is ook een agendapunt. Er zijn cultuurverschillen tussen de afdelingen en die zorgen soms voor onduidelijkheid. We moeten nog werken aan het gevoel dat we samen één faculteit zijn.”