18 maart 2024

Bezetting kerkzaal ten einde; instemmingsrecht studenten uitgebreid

De bezetting van de kerkzaal in het VU-hoofdgebouw is afgelopen. Het college van bestuur en de actiegroep Titanic hebben overeenstemming bereikt over de voortgang van de reorganisatie van de Faculteit der Aard- en Levenswetenschappen.

Ten eerste is beloofd dat studenten en medewerkers worden betrokken bij hoorzittingen over het financiële verdelingsmodel. Daarnaast krijgt de facultaire studentenraad meer instemmingsrecht in de Onderwijs- en Examenregeling (OER).

Voldoende vertrouwen

“We zijn het nog steeds niet eens met de beslissingen die als onderdeel van de reorganisatie zijn genomen”, zegt Bertram Uunk van Titanic in een gezamenlijke verklaring van het college en de actiegroep. “Maar we hebben door een aantal belangrijke tegemoetkomingen  voldoende vertrouwen in de continuïteit en kwaliteit van onze opleidingen.”

“Wij hebben de laatste dagen constructief met de studenten gesproken”, aldus collegevoorzitter Jaap Winter, “en afspraken gemaakt die het vertrouwen geven dat we tot goede oplossingen zullen komen.”