20 april 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Beslist kijken: Erik Scherder bij de Universiteit van Nederland

VU-Hoogleraar klinische neuropsychologie Erik Scherder heeft eergisteren het eerste college gegeven voor de Universiteit van Nederland, het initiatief van Alexander Klöpping en Marten Blankensteijn.

De UvN brengt iedere dag een nieuw online college van een kwartier en mensen, wat is dat college van Scherder leuk. Hij weet niet alleen alles van onze hersenen, hij is een geweldige showman, met een perfect gevoel voor timing, hoe hij zijn stem moet gebruiken, en de man is erg geestig.

Vijfhonderdduizend hersencellen

Scherder lijkt wel een stand-up comedian, behalve dan dat je tussen het grinniken door ook nog iets leert. Dat bewegen je slimmer maakt, bijvoorbeeld. En wat dat betekent in een tijd waarin bezuinigd wordt op lichamelijke opvoeding op school.

En dat mensen, die altijd de weg van de minste weerstand kiezen, op hun oude dag het eerst dementeren. “Met elke vis die je na je pensioen uit het water haalt: vijfhonderdduizend hersencellen eraf, dat u dat weet!”

Weg van de meeste weerstand

Je moet volgens Scherder dus steeds de weg van de meeste weerstand kiezen. Nooit het kalm aan gaan doen. “U moet zich geen problemen op de hals halen, maar de problemen die op uw weg komen, oplossen.”

Wat een mooi initiatief, die Universiteit van Nederland. Hopelijk zijn alle hoogleraren daar zo.