29 maart 2024

Bepaal zelf wat je betaalt

De Sunshine Show is zo bijzonder, die moet iedereen zien.  Dat is voor Cultuurcentrum Griffioen de belangrijkste reden om het stuk aan te bieden tegen elke prijs. De kaartjes zijn gratis. Achteraf betaal je wat je de voorstelling waard vond.

“Voor ons is het een experiment”, vertelt Dick Roodenburg, publiciteitsmedewerker van De Griffioen. “Het is een steengoede voorstelling, die erg goede recensies heeft gekregen: vijf sterren in De Volkskrant, vier in Het Parool en de NRC.” De Sunshine Show verdient daarom  een groot publiek, vindt Roodenburg, maar omdat de makers niet heel bekend zijn, liep het niet storm met de kaartverkoop.  Daarom probeert De Griffioen op deze manier mensen toch naar de voorstelling te halen. En mocht je het onverhoopt niks vinden, dan betaal je dus niks.

De Sunshine Show is een monoloog, gespeeld en geschreven door theatermaakster Esther Scheldwacht, over een Thaise Ladyboy die een kind heeft verwekt bij een Nederlandse toeriste. In brieven aan zijn/haar kind, vertelt hij hoe zijn leven is gelopen.

“Een ontroerende ode aan de volhardende mens”, schreef NRC. “Volledig geloofwaardig en pijnlijk ontroerend”, vond de Theaterkrant. Op dinsdag 23 september staat De Sunshine Show in De Griffioen.

Wat hoopt Roodenburg dat bezoekers zullen geven?  “Arme studenten mogen gerust vijf euro betalen. Als andere mensen een tientje geven, zijn wij dik tevreden. Maar, nogmaals, het is niet aan ons om dat te beslissen.”  De Griffioen vindt het wel prettig als bezoekers vooraf een kaartje reserveren, omdat ze dan weten hoe veel mensen er komen. Reserveren kan hier.