17 maart 2024

Beleggers mogen toch investeren in studentenwoningen

Van de Tweede Kamer mogen studentenhuisvesters wel samenwerken met beleggers. Minister Blok van Wonen wilde dat niet meer, omdat hij het te riskant vond voor woningbouwcorporaties.

De Tweede Kamer vindt het geen probleem als studentenhuisvesters geld lenen van beleggers. Een motie van D66 en CDA die minister Blok oproept om de woningwet te versoepelen werd deze week aangenomen. Samenwerken met beleggers mag alleen niet leiden tot extra financiële risico’s, benadrukt de motie.

Faillissement

In het verleden konden beleggers wel vastgoedprojecten van studentenhuisvesters financieren. Maar met het faillissement van woningcorporatie Vestia in het achterhoofd is de woningwet aangepast. Sinds 1 juli 2015 zijn constructies met beleggers niet meer toegestaan.

Maar huisvesters en studenten vonden dat de minister te streng was geweest. Het zou te moeilijk zijn geworden om nieuwe studentenwoningen te bouwen, schreven ze begin december aan de Kamer. Er zouden zelfs al projecten zijn stilgelegd vanwege de nieuwe regels.

Kritiek

De Tweede Kamer blijkt gevoelig voor die kritiek, maar minister Blok had er eerder weinig sympathie voor. Volgens hem is het nergens voor nodig om bij beleggers aan te kloppen voor geld. Elke woningbouwcorporatie kan voor leningen een beroep doen op een speciaal fonds, benadrukte hij in de Kamer. “Een staatsgarantie, in feite”, aldus Blok. “Het moet dus al enige verbazing wekken als er een vraag komt om financiering buiten die garantie om.”