28 maart 2024

Behandeling wetsvoorstel leenstelsel mogelijk eerder dan studentenprotest

Er komt nog één snelle ronde van schriftelijke vragen over het leenstelsel. De fracties moeten hun aanvullende vragen morgen indienen en het ministerie kan ze dan voor het einde van de week beantwoorden.

Dat hebben de Kamerleden van de onderwijscommissie samen afgesproken. Net als de vorige keer probeerden tegenstanders van het leenstelsel tijd te winnen, terwijl de voorstanders het tempo erin wilden houden.

Deadline vandaag

VVD en PvdA wilden het wetsvoorstel van minister Bussemaker liefst meteen aanmelden voor een debat in de Tweede Kamer, maar hun bondgenoten D66 en GroenLinks streken over hun hart toen de oppositie om een tweede ronde schriftelijke vragen vroeg.

Die vragen moesten dan wel snel worden ingeleverd. Vanavond nog, of morgenochtend? Eind van de week? GroenLinks-lid Jesse Klaver stelde een compromis voor: de deadline is vandaag om 16.00 uur.

Slachtoffer van het leenstelsel

Maar wanneer komt de wet dan op de agenda voor de Tweede Kamer? Als het ministerie de nieuwe vragen heeft beantwoord, wil CDA’er Michel Rog graag een paar weken de tijd om ze door te nemen met mensen “die het slachtoffer worden van dit leenstelsel”. Hij begreep helemaal niet waarom andere partijen zo op de snelheid hamerden.

“Met alle respect voor deze vergadering, dit getraineer begint een beetje kinderachtig te worden”, verzuchtte VVD’er Pieter Duisenberg.

Niets te zeggen

De voorzitter van de OCW-commissie liet weten dat ze helemaal niets te zeggen heeft over de plenaire agenda: daar gaat de Tweede Kamer zelf over. Carola Schouten van de ChristenUnie trok aan de bel. Haar kleine partij heeft het erg druk. Het zal toch niet gebeuren dat het wetsvoorstel volgende week al in de Tweede Kamer wordt behandeld?

Daar kon de voorzitter niets over zeggen. Wel beloofde ze de griffie van de Tweede Kamer te vragen wanneer de plenaire behandeling van dit wetsvoorstel ongeveer verwacht wordt.

Landelijke demonstratie

De kans bestaat dat de behandeling eerder plaatsvindt dan de landelijke demonstratie van studentenorganisaties, vakbonden en politieke jongerenorganisaties. Die staat voor 14 november gepland.