28 maart 2024

Beemster sla haal je gewoon op de VU

Je tas vullen met verse groente en fruit uit de regio, dat kan nu op de VU. De Green Office is gestart met de VU Foodhub, waar je elke twee weken een kratje met lokale levensmiddelen kunt bestellen.

De kratjes worden geleverd door Ons Eten, een coöperatie die lokale en duurzame voeding promoot. Zo komen de aardappelen onder andere uit de Haarlemmermeer, de broccoli uit Enkhuizen en de pompoenen uit Almere.

Minder import

“We hopen dat mensen door deze boxen met lokale groente en fruit bewuster en gezonder gaan eten, en dat ze minder geïmporteerde producten kopen”, zegt Lotte Schuitmaker van de Green Office. “Als je meer lokaal voedsel eet, betekent dat minder belasting voor het milieu, want er is door de kortere afstanden minder uitstoot.”

Dat het lokaal geteeld voedsel is, is volgens Schuitmaker ook een verschil met andere etensboxaanbieders zoals HelloFresh. “En het is laagdrempelig, want je hoeft geen abonnement te kopen. We bieden wel korting als je je voor de hele periode inschrijft, maar we verplichten niemand iets.”

Recepten

Bij het eten zitten ook recepten die speciaal gemaakt worden voor de groenten die in het krat zitten. Ter inspiratie, maar ook om voedselverspilling tegen te gaan, aldus Schuitmaker.

Bestellen kan tot maandag 16:00 uur. Je kunt je portie groen op donderdag ophalen. Het liefst met je eigen tas, want de kratjes hergebruiken ze graag voor de volgende ronde.