29 maart 2024

Arnon Grunberg is de nieuwe Vrije Schrijver

Rector Vinod Subramaniam maakte aan het eind van de Abraham Kuyper Lezing in de Zuiderkerk de opvolger van Annelies Verbeke bekend: Arnon Grunberg. Per 1 juni begint hij officieel aan zijn schrijversjaar op de VU.

Met deze auteur haalt de Vrije Universiteit een heel grote naam uit de literaire wereld binnen. Noem maar een literaire prijs, of Grunberg heeft ‘m al eens gewonnen. Hij debuteerde in 1994 met Blauwe maandagen. De verfilming van zijn roman Tirza (2010) leverde hem een nog breder publiek op. En mocht je hem dan niet kennen van een van zijn talloze romans, essays of toneelstukken, dan wel van Voetnoot, zijn spraakmakende dagelijkse column op de voorpagina van de Volkskrant (2010-2018).

New York op de campus

Grunberg (Amsterdam, 1971) woont in New York, maar zal komend studiejaar geregeld op de VU zijn. Of hij de kruistocht tegen het Engels van zijn voorganger Verbeke zal voortzetten, ligt niet voor de hand. De rector citeerde Grunberg over zijn komende Vrije Schrijverschap: “Ik benader een universiteit op eenzelfde manier als een slachthuis of ziekenhuis. Ik wil de menselijke verhoudingen in kaart brengen; de geheime code kraken.”
Grunberg is de dertiende Vrije Schrijver. Zie zijn voorgangers aan de VU.