29 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

App tegen babbeltrucs

Laura van der Lubbe, junioronderzoeker bij kunstmatige intelligentie, ontwikkelde een app die mensen weerbaarder maakt tegen babbeltrucs.

“Vaak durven mensen niet naar een identiteitsbewijs te vragen als iemand aan de deur komt om bijvoorbeeld de meterstanden op te nemen. Of ze vertrouwen iemand omdat die een jasje aanheeft van Nuon. Babbeltrucs, waarbij criminelen proberen om je huis binnen te dringen of gegevens van je los te peuteren, komen veel voor. Vorig jaar werd er duizend keer aangifte gedaan van babbeltrucs, maar de politie schat dat het wel honderdduizend keer per jaar voorkomt.”

Kiezen hoe je reageert

Ouderen zijn vaak het slachtoffer. Deze app maakt hen weerbaarder tegen mensen die aanbellen, opbellen of hen benaderen op straat. Er komen namelijk enkele scenario’s aan bod en de oudere moet kiezen hoe hij of zij zou reageren. Het idee is dat je in het echt hopelijk assertiever reageert als je iets vergelijkbaars al eens bij de hand hebt gehad in de app. Die analyseert ook het stemgebruik van de oudere: komt iemand assertief over?

112 bellen

We wijzen ouderen er ook op dat ze 112 mogen bellen. De politie wil het graag meteen weten als er ergens babbelaars actief zijn, want vaak bellen ze bij meerdere personen aan.”

De app is ontwikkeld samen met het Network Institute en het Nederlands Studiecentrum Criminaliteit en Rechtshandhaving (NSCR). Trucs tegen babbeltrucs kun je downloaden via de App-store en Google Play store.