18 maart 2024

Anoniem toetsen past niet bij de VU

Als je nou je naam niet boven een tentamen hoeft te zetten, kijkt de docent dan onbevooroordeelder na? Dat denkt de Groningse studentenpartij SOG in ieder geval wel en daarom maakt ze zich hard voor anonieme tentamens.

Het idee achter anoniem toetsen is dat sommigen er wellicht voordeel van hebben als hun naam niet bovenaan het tentamenformulier staat. Onderzoek laat herhaaldelijk zien dat vrouwen en allochtonen (onbewust) worden achtergesteld bij sollicitaties en dat dat effect verdwijnt als je de cv’s en brieven anonimiseert. Misschien is dat bij tentamens ook wel zo, redeneert SOG.

Geen thema

In Utrecht zien studenten het anoniem toetsen ook wel zitten, maar aan de VU is het geen veelbesproken thema. Sterker nog, chief diversity officer Karen van Oudenhoven-van der Zee heeft er hier nog niet over gehoord. Ook de facultaire studentenraden van Gedrags- en Bewegingswetenschappen en Rechtsgeleerdheid hebben het onderwerp nog nooit besproken.

Van Oudenhoven-van der Zee vindt het ook geen goede oplossing. “Mensen tot nummers maken is erg. Als studenten hun naam niet meer boven een tentamen kunnen zetten, ga je ze anonimiseren om discriminatie te voorkomen, terwijl een docent alle tentamens op dezelfde wijze zou moeten beoordelen. Als het echt een probleem is, moeten we de docent aanpakken.” Bovendien past het niet bij de VU, vindt ze, want persoonlijk is een van de kernwaarden van de universiteit.

Video werkt

Van Oudenhoven-van der Zee deed zelf onderzoek naar de beoordeling bij sollicitaties. Volgens haar zijn er andere manieren om een beoordeling onbevooroordeelder te maken. “Als er bij sollicitaties meer structuur en objectiviteit aangebracht wordt in de beoordelingsmethode kunnen de discriminatie-effecten verdwijnen. Ook als je wel persoonlijk blijft en geen namen weghaalt. Dat kan bijvoorbeeld door sollicitanten een video-sollicitatie te laten insturen.”

Bovendien zijn sollicitaties wat anders dan tentamens. “Tussen de student en docent is er een relatie en het tentamen is daarin het eindpunt. Bij sollicitaties is er geen relatie tussen de sollicitant en het bedrijf. Dat maakt nogal uit. Eerst moeten we dus zeker weten of het wel een probleem is. En als dat zo is en het is op geen andere manier op te lossen, pas dan kun je dit soort maatregelen overwegen. Studenten mogen natuurlijk geen nadeel ondervinden.”