De dynamieken in een gesprek, uitgebeeld met Playmobil

Ambitieuze vrouwen moeten humor hebben

“Als ik nu zou zeggen dat uit onderzoek is gebleken dat mannen beter zijn in leidinggeven, wie zou het daar dan mee eens zijn?” Coach Arienne Klijn begint de workshop (A)typisch mannelijk en vrouwelijk gedrag met deze pittige vraag. Het publiek murmelt, niet zeker wat het goede antwoord is.

Klijn lacht: “Lastig hè, want het is gebleken uit onderzoek, dus het moet wel waar zijn, toch?” Onder de vrouwelijke studenten klinkt nu wat meer protest. Klijn vervolgt: “Ik vind dat het lichaam waar je in geboren bent, niks zegt over de kwaliteiten die je nodig hebt als leider. Evenwichtig leiderschap gaat over het kunnen begrijpen van je eigen gedrag en dat van anderen, maar ook over het toepassen van mannelijke en vrouwelijke kenmerken.”

Succesvolle carrière

De workshop is onderdeel van een dag die de studieverenigingen Kraket ( econometrie) en Subliem (science, business & innovation) organiseerden op donderdag 2 maart, met ook vier succesvolle vrouwelijke sprekers en een LinkedIn-workshop. Ze wilden vrouwelijke én mannelijke studenten een idee geven van wat er komt kijken bij een (hopelijk succesvolle) carrière in het bedrijfsleven.

De emancipatiemonitor 2016 van het Centraal Bureau voor de Statistiek is er namelijk duidelijk over: vrouwen nemen niet alleen vaker dan mannen deel aan het hoger onderwijs, zij sluiten hun studie ook vaker succesvol én sneller af dan mannen. Het onderzoek laat alleen óók zien dat het percentage vrouwen in raden van bestuur, raden van commissarissen en de top van de grootste bedrijven nog niet boven een kwart uitkomt. Dat glazen plafond is dus nog niet doorbroken.

Topvrouwen, Centraal Bureau voor de Statistiek

Avontuurlijk jongetje

Klijn legt de deelnemende studenten uit welke rollen in leiderschap er zijn: man en jongetje, vrouw en meisje. Elk rol heeft positieve en minder positieve eigenschappen. Zo staat het jongetje voor humor, creativiteit en zin in avontuur, maar ook voor onverantwoordelijkheid en egoïsme. “Als je iemand als baas hebt die heel duidelijk een ‘jongetje’ is, worden er veel nieuwe ideeën bedacht. Maar die worden dan ook doorgedrukt zonder te kijken naar de gevolgen voor het bedrijf. Binnen een paar maanden heb je dan absolute chaos”, vertelt ze.

Als vrouw kan het juist goed zijn om een beetje van het type ‘jongetje’ te hebben. “Wat toch wel vaak blijkt is dat vrouwen onderweg naar de top een flinke dosis humor nodig hebben. Mannen onder elkaar kunnen een beetje plat worden, en dat moet je dan juist niet te serieus nemen.”

De niet-aanwezige man

Aan de hand van Playmobil-figuurtjes laat Klijn vervolgens de dynamieken zien die er spelen in en tussen mensen. Op de voorgrond zet ze het egoïstische ‘jongetje’, op de achtergrond komt de niet-aanwezige ‘man’. “Eigenkennis helpt de balans te houden. Uiteindelijk draait het om je eigen behoefte en die van een ander. Door je daarvan bewust te zijn kun je er beter op inspelen.”

Iemand in het publiek vraagt Klijn of ze weleens mensen ziet die volledig in balans zijn, of dat er toch altijd wel een gedragstype de overhand heeft. “Ja, er zijn mensen die een voorsprong hebben in het balanceren van hun gedrag, door opvoeding en life-events. Maar wat meer telt, is de verandercapaciteit: in hoeverre snap je jezelf en kun je je gedrag veranderen? Met zelfinzicht kom je veel verder.”

Bedrijfspraktijk

“Tijdens de studie zijn we eigenlijk alleen maar bezig met modellen en theorie en niet met de interactie tussen mensen. Juist op dit soort dagen leren we meer over hoe het er in een bedrijf aan toegaat”, vinden studenten econometrie Thijs (21) en Isabel (21) na afloop. En Nam (25): “Ik vond het meer een interactieve presentatie dan een workshop. Misschien is het juist leuk om een casus te nemen en die dan helemaal uit te pluizen. Ze praatte er nu wat gauw overheen.”