Wetenschap
& Onderwijs

Als de politiek met je onderzoek aan de haal gaat

“Het is weleens vaker gebeurd dat mensen aan de haal gaan met de resultaten van mijn wetenschappelijke onderzoek”, zegt cultureel antropoloog Thijl Sunier in zijn werkkamer in het Metropolitangebouw aan de Buitenveldertselaan, “maar nooit zo heel expliciet als met dit rapport. Dit is wel heel opmerkelijk.”

Samen met zijn Utrechtse collega, religiewetenschapper Nico Landman, schreef Sunier een rapport over Turks-islamitische organisaties in Nederland. Conclusie: die organisaties kunnen de integratie helpen. Maar minister van Sociale Zaken Lodewijk Asscher kwam in een brief tot een heel andere slotsom. Die organisaties bedreigden de integratie, dus moeten worden gemonitord. De kwestie mondde uit in een nationale controverse die nog niet is uitgewoed.

Politiek straatje

Sunier zit met zijn onderzoek naar etnische en culturele minderheden met een islamitische achtergrond in Nederland eigenlijk voortdurend in een ingewikkeld maatschappelijk krachtenveld, dat was met dit rapport niet anders. “Op sociale media werden we ervan beschuldigd in dienst te zijn van islamitische organisaties, Asscher schreef in een brief dat ons rapport niet het antwoord bracht dat hij voor ogen had en de organisaties, waarover het ging, waren evenmin amused over Asschers brief.”

Sunier en Landman hebben lang geaarzeld voordat ze besloten te reageren. “Toen wij de brief van Asscher lazen, hadden we meteen al het gevoel dat hij uit ons rapport pikte wat in zijn politieke straatje paste.” Toch hebben ze nog twee maanden gewacht voordat ze hun stuk schreven. “Het is niet aan ons om te bepalen welke politieke koers de PvdA moet varen.” Uiteindelijk besloten ze er toch voor te pleiten om de nuances in hun onderzoek recht te doen.

Eer en geweten

Sunier erkent dat het rapport, dat hij en Landman schreven in opdracht van het ministerie van sociale zaken, een beperkte kijk geeft op de Turks-Nederlandse organisaties. “Het is literatuuronderzoek, we hebben een aantal gesprekken gevoerd met vertegenwoordigers van organisaties, maar we hebben geen veldwerk gedaan, daar is veel meer tijd voor nodig.”

Aan de andere kant: hij kent het veld. Hij is er al meer dan dertig jaar in actief. Hij spreekt Turks, kent de organisaties door en door. “We hebben ons werk naar eer en geweten gedaan, en onze conclusies zo afgewogen mogelijk geformuleerd.”

Lees de rest van dit artikel in de nieuwe Advalvas: ‘Dat is mijn rapport niet, vriend!