19 april 2024

Advalvas-scriptieonderzoek genomineerd voor journalistiekprijs

We doen het niet zo vaak en het is altijd een beetje ongemakkelijk: schrijven over onszelf. Maar Advalvas-redacteur Floor Bal staat toevallig wél op de shortlist voor de Nationale Prijs voor de Onderwijsjournalistiek.

Ze kreeg deze nominatie vanwege haar onderzoek naar de kwaliteit van afstudeerscripties tussen 1998 en 2004, dat uitmondde in het artikel ‘Een 9 is geen 9 meer’.

In het onderzoek liet Bal 27 doctoraalscripties opnieuw beoordelen door drie emeritus hoogleraren. De jaartallen waren weggehaald en de onderwerpen waren uitgezocht op tijdloosheid, waardoor de hoogleraren geen idee hadden dat ze scripties uit verschillende jaren beoordeelden. Omdat de onderwerpen tijdloos moesten zijn, kwam Bal uit bij de letterenfaculteit van de VU. En om de scripties te kunnen vergelijken, werden alleen scripties met een 9 of hoger opgenomen in de steekproef.

Kwaliteit scripties flink afgenomen

Ruim een jaar was Bal bezig met het onderzoek: geschikte scripties vinden, kopiëren en bewerken bleek een veel grotere klus dan vooraf gedacht. En hoogleraren vinden die wilden meewerken, was ook niet gemakkelijk. Maar de uitkomst was opzienbarend: de kwaliteit van scripties bij Geesteswetenschappen blijkt de afgelopen jaren flink afgenomen. De scripties van na 2009 kregen gemiddeld slechts een 6,6 van de emeriti.

Degelijk onderzoek

We hadden geen wetenschappelijke pretenties met het onderzoek, we wilden onderzoeken of de bewering dat de universiteit een koekjesfabriek is geworden ergens op slaat, zoals journalisten vaker doen. Maar het resultaat leidde binnen de VU tot veel kritiek, de term ‘vuile was’ viel. Het onderzoek zou niet goed zijn uitgevoerd. Maar Bal had vooraf een methodoloog laten meekijken en stelde de dataset ter beschikking aan wie dat maar wilde. En die werd inderdaad opgevraagd door een VU-onderwijskundige. Die zag dat het degelijk in elkaar zat. Gaten schieten bleek nog niet zo gemakkelijk.

Zowel binnen als buiten de VU gaven diverse hoogleraren aan deze steekproef als een signaal te zien, en als een aanleiding om te kijken hoe het er binnen de eigen faculteit voor staat.

En nu dus die nominatie. Ze staat op de shortlist met zes andere journalistieke producties. Als ze wint, krijgt Bal tweeduizend euro. Vrijdag 27 januari wordt de uitslag bekendgemaakt.