18 maart 2024

Aantal Syrische vluchtelingstudenten vervijfvoudigd

De VU is de Nederlandse universiteit met de meeste vluchtelingstudenten. Dat blijkt uit het jaarverslag van de Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF. Vorig jaar telde de VU 63 vluchtelingstudenten. Alleen de Hogeschool van Amsterdam heeft er meer: 78.

Steeds meer vluchtelingen willen studeren. Voor 750 plekken meldden zich in 2014 ruim duizend studenten aan, van wie de helft afkomstig was uit Syrië.

Syriërs grootste groep

De Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF nam vorig jaar 288 Syriërs in zijn programma op – ruim vijf maal meer dan in 2013. Ze vormen daarmee de grootste groep nieuw aangenomen vluchtelingstudenten.

Vluchtelingen die het UAF niet zelf kan begeleiden staan echter niet met lege handen. Als ze een verblijfsvergunning hebben kunnen ze via de Dienst Uitvoering Onderwijs geld lenen voor een cursus Nederlands, waarmee ze zich alvast kunnen voorbereiden op een studie in het hoger onderwijs of het mbo.

Speciale taaltrajecten

In het verleden volgden velen een taalcursus onder hun niveau. Het UAF heeft daarom veel tijd en energie gestoken in het maken van afspraken met erkende instituten die speciale taaltrajecten aanbieden.

Tien onderwijsinstellingen met de meeste vluchtelingstudenten

Instelling

Aantal vluchtelingstudenten