26 maart 2024

‘Zebra’s moeten voorkomen dat er iets gebeurt’

Twee hagelwitte zebrapaden verbinden sinds vandaag het binnenste campusplein met de Spar en de hoofdingang van het W&N-gebouw. FCO-medewerker portfoliomanagement Hilde Trompetter legt uit waarom ze er liggen.

Is er een ongeluk gebeurd?
“Nee hoor, er is niks gebeurd. De universitaire studentenraad heeft ons benaderd, omdat zij ergernissen hadden ontvangen van studenten en medewerkers. Het is steeds drukker op de campus, door de toename van het aantal studenten, en op de plaatsen waar de zebra’s zijn aangelegd ontstond een onveilige situatie. Ze zijn bedoeld om te voorkomen dat er iets gebeurt.”

Waarom zijn er juist zebrapaden aangelegd?
“We hebben gebrainstormd over manieren om de situatie te verbeteren, en daar is dit uitgekomen. Een zebrapad is een helder en duidelijk signaal en voetgangers kunnen dan goed oversteken. Bij de Spar is het heel druk, vooral op spitstijden waarop er ook veel fietsers en ook af en toe auto’s zijn. Het idee van de zebra’s is dat fietsers en auto’s rekening houden met de voetgangers op de campus.”

Het campusplein moet toch een zogenaamde shared space zijn? Daar passen zebrapaden toch niet in?
“Het is nog steeds een shared space-gebied, maar we willen het wel zo veilig mogelijk gebruiken. Door de signalen die we kregen, zijn we het opnieuw gaan overwegen en hierop uitgekomen. Het is trouwens een tijdelijke situatie voor dit jaar. Bij de volledige herinrichting van het campusplein, wat dit voorjaar begint, wordt shared space verder uitgerold.”

Nog even over de zebra’s. Mensen in Amsterdam stoppen toch helemaal niet voor een zebrapad?
“Er komen hier toch niet alleen Amsterdammers? Genoeg mensen stoppen wel zoor zebra’s. En we hebben natuurlijk discussie gehad over of mensen wel of niet gaan stoppen. We gaan het ervaren.”