26 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Verbras ik meer dan anderen?

In een paar minuten je inkomsten en uitgaven vergelijken met medestudenten of uitzoeken wat je studieschuld zal zijn; dat kan met de nieuwe site van de stichting Weet Wat Je Besteedt (WWJB).

“Studeren kost geld. Het is daarom goed dat studenten weten wat deze investering precies betekent voor hun uitgaven nu en in de toekomst”, zegt Thea Hazel-Stals directeur van WWJB. “Tijdens gastcolleges viel ons op dat studenten weinig inzicht in hun financiële situatie hebben. Ze denken bijvoorbeeld vaak dat het wel losloopt met het afbetalen van een lening en weten niet hoe het zit.” Zo is het idee voor Financieelstudieplan.nl ontstaan.

Financieel studieplan

Op de site kunnen studenten hun inkomsten, uitgaven en leningen vergelijken met die van studenten in een zelfde situatie. Daarnaast kunnen ze een persoonlijk financieel studieplan opstellen zodat ze weten wat hun huidige financiële patroon voor de toekomst betekent. Met als doel studenten te helpen bewuster met geld om te gaan. De site is al online, maar zal snel een update behoeven. “Te beginnen met het verwijderen van de langstudeerboete.”

Half november wordt de site officieel gelanceerd met een debat tussen studenten, politici en bankiers. Hazel-Stals: “We horen vaak dezelfde reactie uit de bancaire wereld. Namelijk hoe het kan dat geld lenen bij DUO zo eenvoudig gaat, terwijl banken zeer streng gecontroleerd worden bij het verstrekken van leningen, aan een zorgplicht moeten voldoen.” Als er straks een sociaal leenstelsel komt wordt dit onderwerp nog prangender, want dan gaat het om nog hogere leningen.

Studieschuld voorspellen

Er bestaan al sites waarop studenten bijvoorbeeld hun studieschuld kunnen inschatten. Maar met Financieel Studieplan kun je ook zien of je meer uitgeeft dan een ander.

Stichting Weet Wat Je Besteedt (WWJB) is een samenwerkingsverband van onder meer SNS REAAL, PGGM, KPMG en het Nibud in het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het Financieel Studieplan wordt gesteund door en is ontwikkeld in nauwe samenwerking met het Ministerie van OCW, DUO, Nibud en jongeren- en studentenorganisaties.