28 maart 2024

Vakbonden willen toch praten

De vakbonden hebben vandaag het college van bestuur laten weten toch te willen praten over het voorstel voor een Sociaal Plan. Het idee om boventallige werknemers langer door te betalen via een apart opgericht bedrijf biedt volgens de bonden aanknopingspunten voor een gesprek. “Dit voorstel beoordelen wij positief omdat u hiermee serieus ingaat op onze eis gedwongen werkloosheid van boventallige medewerkers te vermijden,” schrijven de bonden in een brief aan het bestuur.

Maar de bonden noemen direct ook aan aantal bedenkingen.  De betrokken VU werknemer moet vrijwillig ontslag bij de universiteit nemen; er bestaan onduidelijkheden over de precieze arbeidsvoorwaarden, en de kans bestaat dat mensen die niet op tijd een andere baan kunnen vinden toch in de bijstand belanden.

Vrijdag zegden de bonden een afspraak nog af omdat ze de plannen beter wilden bestuderen. Nu willen ze toch de discussie aangaan en stellen voor 1 oktober om de tafel te gaan zitten.