Universiteit Utrecht straft studievereniging wegens seksisme

De Universiteit Utrecht heeft de financiering van de studievereniging voor aardwetenschappen opgeschort. Tijdens het introductiekamp voor eerstejaars zijn seksistische liedjes gezongen, waarin vrouwen onder meer “kuthoeren” en “veldwerksletten” genoemd.

Ouders van een student die mee was op het kamp schreven de Utrechtse Aardwetenschappen Vereniging (UAV) een brief waarin ze hun afschuw uitspraken over “het seksisme, de vrouwenhaat en verkrachtingsfantasieën” in de liederen. De faculteit geowetenschappen van de Universiteit Utrecht is geschrokken en trekt de beurzen van de studievereniging voorlopig in, meldt NRC.

Onderzoek

De UAV heeft nu besloten de woorden ‘hoer’ en ‘slet’ uit haar zangbundel te schrappen. Het bestuur van de faculteit geowetenschappen laat verder onderzoek doen door een onafhankelijke partij, die moet kijken of er behalve de liedjes nog meer zaken bij de vereniging spelen die niet door de beugel kunnen.

Zolang het onderzoek loopt, krijgt de UAV geen bestuursbeurzen meer van de universiteit, waarmee de organisatie van excursies, feestjes en andere activiteiten, in gevaar komt, zegt faculteitsdecaan Piet Hoekstra desgevraagd. “Ik denk dat ze voorlopig een hoop activiteiten moeten opschorten.” Hij benadrukt dat de studievereniging een “plek van vertrouwen en veiligheid voor iedereen” moet zijn.

UAV-preses Marleen Ketelaars zegt begrip te hebben voor de reactie van het faculteitsbestuur. “Wij accepteren de maatregelen die zijn genomen en kunnen nu alleen kritisch naar onszelf kijken.”

Traditie

Zou je zulke liederen niet eerder verwachten bij een studentencorps dan bij een studievereniging, die bedoeld is voor alle studenten van de faculteit? De vereniging had inderdaad eerder maatregelen kunnen nemen, geeft Ketelaars toe. “De liederen hebben een lange traditie en we hebben nooit eerder klachten gehad over een seksistische sfeer. Maar dat het een traditie is, maakt het natuurlijk nog niet goed.”

Vorige maand al besloot de Universiteit Utrecht de geldkraan dicht te draaien bij de vrouwelijke studentenvereniging UVSV na meerdere ontgroeningsincidenten. Eenzelfde besluit nam de Erasmus Universiteit bij het Rotterdamse studentencorps RSC/RVSV na vernederende rituelen. Ze reageerden daarmee op een reportage over ontgroeningen van  televisieprogramma Rambam, die donderdagavond wordt uitgezonden.