Wetenschap
& Onderwijs

Stuur je hoogleraar naar Paradiso

Moet iedereen kunnen meegenieten van het college plantkunde, spijkerschrift of eencellige wezens dat je volgt? Geef dan je meest inspirerende hoogleraar op voor een collegereeks in de Amsterdamse poptempel Paradiso.

In de VS worden colleges van populaire hoogleraren soms miljoenen keren bekeken en in Nederland boeide fysicus Robbert Dijkgraaf zijn toehoorders ruim een uur lang met een DWDD-college over de kleinste deeltjes. In die geest kondigde het populaire tv-programma vandaag ‘De wereld leert door’ aan: Matthijs van Nieuwkerk interviewt vanaf januari elke dag een wetenschapper over zijn onderzoek.

Zelfbenoemde nerds

Geïnspireerd door dit succes begonnen de twee zelfbenoemde nerds Alexander Klöpping en Marten Blankesteijn een paar maanden geleden met de voorbereidingen voor de ‘Universiteit van Nederland’. Sinds vandaag vragen ze studenten wie van hun hoogleraren het meest tot de verbeelding spreekt.

Klöpping en Blankesteijn willen 36 hoogleraren verleiden tot het geven van een inspirerende inleiding op hun vakgebied. Dat doen ze dan uiteraard niet in ergens in een zaaltje op de universiteit: de colleges worden begin volgend jaar in poptempel Paradiso opgenomen.

College van vijftien minuten

Vanaf september 2013 gaat de website echt van start. Dan wordt ‘elke werkdag in het tv-seizoen’ een college van vijftien minuten online uitgezonden, telkens om half negen ’s avonds. Klöpping en Blankesteijn hopen dat kijkers dankzij dit vaste tijdstip gaan twitteren over de lesstof.