27 maart 2024

Studieverenigingen tegen verplichte contributie

Leden van studieverenigingen aan de VU moeten voortaan minimaal 5 euro contributie per jaar betalen, vindt het college van bestuur. De meeste verenigingen zijn tegen de regel omdat ze daardoor veel leden vrezen kwijt te raken. Bovendien vinden ze jaarlijkse contributie niet nodig.

De contributieregeling bestond eigenlijk al, maar was een dode letter in de regels voor de vergoeding die bestuurders van studieverenigingen uit het zogeheten profileringsfonds krijgen. Hoe meer leden de vereniging heeft, hoe hoger de vergoeding voor bestuurswerk. Iedere vereniging heeft een eigen manier om contributie te heffen. Als het aan het CvB ligt tellen alleen leden mee die jaarlijks contributie betalen.

De regeling voor de vergoeding van bestuurders van studentenverenigingen wordt nu aangepast. Voortaan krijgen ze ook een vergoeding voor het te betalen collegegeld nu het parlement het zogeheten ‘collegegeldvrij besturen’ heeft mogelijk gemaakt. Donderdag 15 juni praten de universitaire studentenraad en het college van bestuur over de nieuwe regels.

Bij Areus gratis lid

‘We hebben genoeg inkomsten om onze vereniging draaiende te houden’Bij die aanpassing is ook de oude contributieregeling onder het stof vandaan gehaald. “Blijkbaar wil het bestuur meer controle hebben over hoe studieverenigingen hun zaakjes regelen”, zegt Jorim Buisman, bestuurlid van Aureus. Dat is de studievereniging van de economische faculteit en met zo’n vierduizend leden de grootste studievereniging van de VU. “Maar ze hebben vooraf niet met ons overlegd en hebben niet goed in de gaten hoe het bij ons werkt”, voegt hij er aan toe.

Bij Aureus hoeven de leden namelijk helemaal geen contributie te betalen.  “We hebben nu genoeg inkomsten. Waarom zouden onze leden dan ieder jaar contributie moeten betalen?” Hij vindt het vooral belangrijk dat de drempel om lid van de vereniging te worden zo laag mogelijk is.

MFVU vraagt één keer 50 euro

Ook MFVU, de studievereniging van Geneeskunde met 2600 leden voorziet grote problemen met de voorgestelde regeling, zegt voorzitter Tessa Coltof. “Bij ons betalen eerstejaars eenmalig 50 euro contributie. Dan zijn ze tijdens de hele studie lid. Bijna alle 350 eerstejaars maken gebruik van deze regeling. Omdat ze dan met korting boeken kunnen kopen, hebben ze dat bedrag snel terugverdiend. Maar als ze elk jaar contributie moeten betalen is dat lastig. Het ene jaar maak je meer gebruik van de voorzieningen van de MFVU dan andere jaren.”

Als de jaarlijkse contributie toch moet, voorziet ze grote financiële problemen. “Mensen die nu al lid zijn kunnen we moeilijk opnieuw laten betalen. Dus hebben we volgend jaar alleen de inkomsten van de nieuwe studenten. Stel zeven euro per jaar. Dan lopen we de komende jaren zo’n vijftigduizend euro aan inkomsten mis, hebben we uitgerekend.” Ook zij vreest dat het ledental flink zal dalen en er dan minder beurzen voor bestuurders zijn. Ze ziet geen heil in een overgangsregeling. “We willen een zo laag mogelijke drempel om zo de betrokkenheid van studenten te vergroten. Jaarlijkse contributie past daar niet bij.”

Mens vreest voor voortbestaan

‘We hebben niet eens vijfenzeventig eerstejaars, dus ik vrees het einde van de vereniging’Maartje Basten van Mens, de vereniging van Medische Natuurwetenschappen, ziet het helemaal somber in. “Volgens de regels moet je minimaal vijfenzeventig betaalde leden hebben om erkend te worden als studievereniging. Zoveel eerstejaars hebben we niet eens. Dus ik vrees het einde van de vereniging.” Nu betalen Mens-leden eenmalig een contributie van 22,50 euro en zijn dan hun hele studie lid. Basten zou best willen dat alle studenten gratis lid konden zijn. “Eigenlijk zijn we gewoon een voorziening voor de hele opleiding en zorgen we ervoor dat studenten zich hier thuis voelen. Dan moet de universiteit ons daarvoor ook de faciliteiten geven en geen onnodige drempels opwerpen.”

Ze voorziet nog een praktisch probleem bij het aanpassen van de contributieregeling. “Daar moet de ledenvergadering van Mens over beslissen, want het is een verandering van de statuten. Ik weet niet of een meerderheid ermee kan instemmen. Het is tenslotte niet in het belang van de leden.”

Ledental nu al gecontroleerd

Alle drie de bestuurders vinden de voorgestelde regel onnodig bureaucratisch. Maar ze zijn niet tegen een controle van hun ledenaantallen om gesjoemel met bestuursbeurzen te voorkomen. Die controle gebeurt nu namelijk al volgens Buisman. “Bij Aureus moeten mensen zich via de site inschrijven als lid. Dat kan alleen als je student bent bij onze faculteit. We controleren elk jaar of ze nog daadwerkelijk studeren. En de centrale studentenadministratie controleert ons weer elke drie jaar. Dus wij hebben geen spookstudenten of mensen die allang zijn afgestudeerd in ons ledenbestand.”