19 april 2024

Studentenkerk, ook voor ongelovigen

Niet ‘s ochtends vroeg al uit de veren, maar gewoon lekker uitslapen op zondagochtend. Zoals de moderne student dat hoort te doen. En dan toch nog naar de kerk gaan, waar er klassieke muziek klinkt in plaats van het traditionele gezang. Het kan binnenkort bij de Studentenkerk.

Vanaf 22 februari vindt er elke laatste zondag van de maand een studentendienst plaats in de Oude Lutherse Kerk bij het Spui. Studentenpredikant Jessa van der Vaart is de initiatiefnemer.

Minder thuis

“De laatste tijd kom ik veel studenten tegen die zich steeds minder thuis voelen in de vergrijzende wijkgemeentes en zich minder op hun plek voelen bij een kerkdienst”, aldus Van der Vaart. “Daarnaast is het vroege tijdstip vaak ook een bezwaar. Dus zodoende besloot ik hiermee te gaan experimenteren.”

Niet alleen vindt de dienst pas plaats om vier uur ’s middags, ook inhoudelijk zal er wat veranderen. “Er wordt niet gezongen, maar studenten van het Conservatorium zullen enkele klassieke stukken spelen. De zang is meestal iets dat de jongeren niet aanspreekt.”

Goede daad

Een ander deel dat een alternatieve invulling heeft, is de collecte. Aan de studenten wordt namelijk niet gevraagd om in de buidel te tasten, maar om een goede daad te doen. “Twee euro in een zakje doen is makkelijk, maar houdt het doel van het geld ook op afstand. Met de goededadencollecte geef je geen geld maar iets anders: ergens in de komende maand koop je een straatkrant of doe je de afwas voor je huisgenoot.”

Van der Vaart denkt dat de diensten meer publiek gaan trekken dan enkel gelovige studenten. “Ik ken al een aantal niet-kerkelijk opgevoede studenten die belangstelling hebben. En daarnaast is er een groep die vroeger in een vaag verleden wel eens naar de kerk ging en nu hernieuwde interesse heeft.”

De eerste dienst begint op 22 februari om 16:00 in de Oude Lutherse Kerk op Singel 411. Na afloop vindt er een borrel plaats.