Studentenleven
& Maatschappij

Studenten en wetenschappers willen meer geld en minder druk

Studenten en wetenschappers hopen op een groot sinterklaascadeau: ze vragen miljoenen euro’s. Op 5 december overhandigen ze hun verlanglijstjes aan de Tweede Kamer.

Bijna 4.800 handtekeningen staan er onder een petitie van hoogleraar Rens Bod en #WOinactie. Aan de universiteiten is de werkdruk te hoog, staat daarin. Er zou sprake zijn van een uitputtingsslag onder het personeel.

Daarom moeten de universiteiten meer geld voor onderwijs krijgen. Dan kunnen ze vierduizend docenten extra aanstellen. Bod krijgt steun van andere actiegroepen, vakbonden en van enkele universiteitsbestuurders. Koepelvereniging VSNU ondertekent de petitie niet. Die voert haar eigen lobby.

Overdonderende steun

Bod is blij met zoveel handtekeningen onder de petitie. Als je bedenkt dat er ruim tienduizend hoogleraren en universitaire (hoofd)docenten zijn, zegt hij, dan wijst dat op “een overdonderende steun vanuit de universitaire gemeenschap”.

De actievoerders gaan ludiek aandacht vragen voor hun zaak. Met thermoskannen vol chocolademelk en een laptop op schoot gaan ze op het Plein in Den Haag een uurtje telewerken. “Wanneer moeten anders die artikelen en aanvragen worden geschreven, het onderwijs worden voorbereid en de administratie worden bijgehouden?”

Sigaar uit eigen doos

De wetenschappers zijn de enigen niet die op 5 december om geld vragen. Ook de Landelijke Studenten Vakbond voert actie. Die noemt de halvering van het collegegeld voor eerstejaars een “sigaar uit eigen doos”: de rente op studieschulden gaat immers omhoog en dus betalen studenten de halvering zelf.

Dus gaat ook de LSVb een petitie aanbieden: halveer het collegegeld van alle studenten, ook voor ouderejaars. Dat ziet de achterban wel zitten: 6.100 studenten hebben de petitie inmiddels ondertekend.