28 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Racisme in de VS in tv-serie ‘Varia Americana’

In 1898 maakte VU-oprichter Abraham Kuyper een reis door de Verenigde Staten. Hij bewonderde het land om zijn burgerrechten en de rol van religie. VU-historicus George Harinck reisde Kuyper achterna. Hij schreef daar een boek over en maakte de tv-documentaireserie: Varia Americana.

Rassenrellen 1898
In de vierde en laatste aflevering gaat het over de rassenrellen destijds in de VS. Toen Kuyper daar was brak een van de hevigste rassenrellen uit van vóór 1950. In Wilmington in North Carolina stak een blanke menigte op 10 november 1898 het kantoor van een zwarte krant in brand, omdat de stad bij verkiezingen een bestuur van zwarten en blanken had gekregen. Verscheidene Afro-Amerikanen kwamen om het leven en vele vluchtten. Kuyper volgde het nieuws over Wilmington als een politiek probleem: hoe de rassenrellen te beheersen?

Racisme op de universiteit
In Princeton ontmoet Harinck studente Imani Thorton, die zich boos maakt over racisme op de universiteit.
Vanavond op NPO 2 om 20.25 uur.