Studentenleven
& Maatschappij

Opnieuw taakstraf voor Vindicat-lid wegens mishandeling

Een lid van het Groningse Vindicat is veroordeeld voor de mishandeling van een medecorpslid, anderhalf jaar geleden. De rechtbank acht bewezen dat hij het slachtoffer heeft geschopt en legde een taakstraf van zestig uur op, waarvan de helft voorwaardelijk.

Het incident vond in december 2017 plaats tijdens een feest van de studentenvereniging. Volgens getuigen had de destijds 22-jarige Stijn Y. een medestudent meerdere malen geschopt. Het slachtoffer had verwondingen aan zijn gebit en een snee in zijn neus. Hij liep ook een lichte hersenschudding op door een tik op zijn hoofd van een ander corpslid. Die werd daarvoor al in juli 2018 veroordeeld.

De rechter achtte het bij Y. alleen bewezen dat hij één keer heeft geschopt en legde hem een taakstraf op. Ook moet hij een gedragscursus volgen. De uitspraak liet zo lang op zich wachten doordat de advocaat van de veroordeelde nieuwe getuigen opvoerde.

Geen bestuursbeurzen

Het is de zoveelste keer dat Vindicat de afgelopen jaren negatief in het nieuws komt. In november 2017 werd ook al een lid van de sociëteit veroordeeld voor geweld. Hij was tijdens een ontgroening op het hoofd van een aspirant-lid gaan staan en kreeg in hoger beroep een boete van duizend euro.

De gemeente Groningen dreigde vorig jaar ook al met de sluiting van Vindicat als er nog één incident zou plaatsvinden en de studentenvereniging kreeg meerdere jaren op rij geen bestuursbeurzen van de Rijksuniversiteit Groningen en Hanzehogeschool. Pas als Vindicat voor de gewenste cultuurverandering heeft gezorgd, kan zij een nieuwe aanvraag indienen.