28 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Ook studenten gaan spijbelen voor het klimaat PLUS UPDATE

Niet alleen scholieren, ook studenten protesteren morgen /donderdag in Den Haag voor het klimaat. Actiegroep Students for Climate roept studenten op hun colleges te laten schieten en zich aan te sluiten bij de klimaatmars. “Dit heeft voorrang.”

“Je studeert voor een toekomst, maar die toekomst moet je wel hebben”, zegt mede-initiatiefnemer Geertje Hulzebos, die dit najaar opstapte als voorzitter van de Landelijke Studentenvakbond. Ze hoopt dat studenten hun colleges donderdag overslaan met steun van de hogescholen en universiteiten.

Naar de knoppen

Hulzebos lanceerde samen met vijftien Nederlandse studenten vorige week de actiegroep Students for Climate NL. Zij willen de politiek ter verantwoording roepen. “Het klimaat gaat naar de knoppen en Den Haag doet daar veel te weinig tegen.” Ze vragen de politiek om de uitstoot omlaag te brengen en werk te maken van de klimaatdoelen voor 2020. Grote, vervuilende bedrijven hebben nu te veel invloed en horen niet aan de klimaattafels te zitten, vindt de actiegroep.

Kwaad

Volgens Hulzebos moeten ook studenten zoveel mogelijk bijdragen aan een beter milieu – zelf vliegt ze niet en eet ze geen vlees – maar dit protest richt zich tegen de grote vervuilers. Als voorbeeld noemt ze oliemaatschappij Shell die nog steeds fossiele brandstoffen wint.

Pas als dit soort bedrijven aangepakt wordt, kunnen er grote slagen worden gemaakt, denkt ze. “De overheid staat te ver af van de burger. Zij moet laten zien dat zij het klimaat serieus neemt en stoppen met miljoenensubsidies aan grote bedrijven. De sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen.”

Vervolgacties

Hulzebos roept studenten op om naar het Malieveld te komen en samen met scholieren te “strijden” voor het klimaat. “We hopen dat de politieke onwil die heerst, doorbroken wordt.” Lukt dat niet, dan gaan studenten vanaf nu elke donderdag de straat op.

Nederlandse jongeren zijn niet de eersten die de straat op gaan voor een beter klimaat. In België gingen duizenden scholieren en studenten hen voor.

UPDATE: In een open brief die donderdag gepubliceerd is op de website van dagblad Trouw betuigen 350 wetenschappers hun steun aan de ‘spijbelende’ scholieren. “Op basis van de feiten die de klimaatwetenschap verschaft, hebben de actievoerders groot gelijk”, staat in de brief.

De wetenschappers, onder wie vooraanstaande milieu- en klimaatexperts zoals Jan Rotmans, André Faaij, Rik Leemans en Louise Vet, geven acht redenen voor hun steun. Het feit dat Nederland niet voldoet aan de zelf opgestelde klimaatdoelen, is daar één van. In België staken eerder 3400 wetenschappers de klimaatspijbelaars aldaar een hart onder de riem.