Marjolein Jansen interviewt studenten op een bijeenkomst in cultuurcentrum Griffioen, maart 2018

‘Onbegrijpelijk dat mensen hun computer aan laten staan’

Een groep wetenschappers riep haar eigen werkgevers, de universiteiten, op om meer te doen voor het milieu. VU-bestuurder Marjolein Jansen zegt wel degelijk verantwoordelijkheid hiervoor te nemen.

De VU praat veel over duurzaamheid, maar de Spar verkoopt nog dranken in PET-flessen en het VU-restaurant serveert nog eten op plastic servies.
“Er wordt gestreefd naar een PET-flesvrije campus, daarom staan er overal watertappunten, bij de koffiecorners kun je je eigen beker meenemen en laten vullen. Liever hebben we helemaal geen plastic op de campus, en in het restaurant kun je ook kiezen voor aardewerken servies, maar medewerkers en studenten vinden plastic makkelijker als ze eten mee naar buiten nemen.”

Wetenschappers zouden minder moeten vliegen, en universiteiten zouden moeten investeren in duurzame energie en in een duurzaam aanbod in kantines. Ook zouden universiteiten al hun beleggingen uit de fossiele industrie moeten terugtrekken. Dat stelde een groep wetenschappers, onder wie VU-hoogleraar aardwetenschappen Han Dolman, in een open brief die begin februari werd gepubliceerd. ‘We moeten ons eigen verhaal op orde brengen als we willen dat anderen luisteren’, schrijven ze.

Je moet ze toch een beetje sturen? Als ze de keuze niet hebben tussen aardewerk en plastic, kiezen ze ook niet voor plastic.
“Wij zetten in op bewustwording, waarbij we een duurzaam alternatief aanbieden. Ik geef elke nieuwe medewerker bijvoorbeeld een Dopperfles om water te tappen. Maar je moet niet moraliseren en verbieden. Duurzaamheid moet je makkelijker maken en milieuonvriendelijke dingen moet je moeilijker maken.”

VU-medewerkers reizen de hele wereld over per vliegtuig. Kan dat niet wat minder?
“Ik wil een aantal steden aanwijzen waarnaar medewerkers de trein moeten nemen in plaats van het vliegtuig. Ook kun je veel conferenties bijwonen via Skype. Nu hebben we hier wel een videovergaderruimte, maar die werkt nog niet optimaal. Die gaan we nu verbeteren.”

De ICT op de VU-campus is een enorme energieslurper, naar het schijnt.
“Onze laboratoria en de verwarming en verkoeling zijn de grootste energieverbruikers, maar de ICT kan er ook wat van, inderdaad. Met name de dataopslag kost veel energie, daar werken we aan. Het verbaast me ook hoeveel mensen hun computer niet uitzetten aan het einde van de werkdag, ik vind dat het vanzelfsprekend zou moeten zijn dat je als VU-medewerker niet onnodig je computer aan laat staan.”

Onder het Nieuwe Universiteitsgebouw komt een enorme parkeergarage, daarmee moedig je toch autogebruik aan?
“Volgens de richtlijnen van de gemeente moeten we zorgen voor eigen parkeergelegenheid bij gebouwen van een bepaalde omvang. De campus is nu autoluw, die moet autovrij worden. Maar als mensen toch met de auto komen, kunnen ze die tegen betaling parkeren. Het is ook fijn voor als straks het cultuurcentrum Griffioen hier komt. We hebben liever dat mensen met het ov komen, maar sommige mensen komen gewoon liever met de auto.”

De VU is van de liberale aanpak, als ik het zo hoor. Eigen verantwoordelijkheid.
“We kiezen voor de weg van de verleiding, zo zou ik het willen zeggen. We laten mensen nadenken over hun eigen gedrag en daar waar we zelf aan de knoppen zitten, nemen we wel degelijk verantwoordelijkheid.”