Wetenschap
& Onderwijs

Meeste Comeniusbeurzen voor VU, maar niet het meeste geld

Tientallen docenten van hogescholen en universiteiten hebben een Comeniusbeurs ontvangen waarmee ze het onderwijs kunnen verbeteren. De Vrije Universiteit sleepte met zeven de meeste beurzen binnen. De universiteiten van Amsterdam, Leiden, Maastricht en de Hogeschool van Amsterdam wonnen het meeste geld.

Een Comenius Senior Fellow-beurs ter waarde van 100 duizend euro gaat naar Leonore de Wit, klinisch psycholoog aan de VU, en 22 ervaren docenten van andere universiteiten. Dat maakte het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek, onderdeel van wetenschapsfinancier NWO, gistermiddag bekend. Maar liefst drie van de beurzen gingen naar de Universiteit Utrecht.

Met de beurzen kunnen de winnaars het onderwijs op opleidingsniveau vernieuwen. Zo gaan De Wits studenten online psychologische behandelingen geven aan medestudenten die kampen met psychische klachten en leren Groningse studenten straks met een app hoe ze beter kunnen debatteren. Er waren in totaal 47 aanvragen ingediend.

Studeren via smartphone

De Comenius Leadership Fellow-beurs ter waarde van 250 duizend euro is zes keer toegekend, maar daarvoor viel de VU dit jaar niet in de prijzen. Vier beurzen gaan naar universiteiten en twee naar hogescholen. Docenten kunnen hiermee op faculteits- of instellingsniveau vernieuwingen doorvoeren. Aan de Leidse universiteit gaan bijvoorbeeld drie faculteiten experimenteren met studeren via de smartphone. Inholland start met een transdisciplinaire minor waarin studenten aan de slag gaan met maatschappelijke thema’s als klimaat, circulaire economie en energietransitie. In totaal zijn er 15 aanvragen ingediend.

Vorige maand al werden de Comenius Teaching Fellow-beurzen toegekend aan 38 jonge docenten. Er gingen er 6 naar VU-docenten, die met een bedrag van 50 duizend euro een kleine onderwijsvernieuwing kunnen doorvoeren. Die projecten lopen uiteen van het maken van interactief theater over veiligheid voor geneeskundestudenten tot het aanleren van big data-vaardigheden. Er zijn 97 aanvragen ingediend.

Amsterdam succesvol

In onderstaande tabel staan de toekenningen tussen 2017 en 2019 op een rij. Het jaar 2016 is niet meegeteld, omdat er toen slechts één beurs werd toegekend. Vooral de Amsterdamse instellingen scoren goed. De Universiteit van Amsterdam heeft in drie jaar tijd verreweg het meeste geld voor onderwijsvernieuwing binnengehaald: 1,1 miljoen euro. Op de voet volgen de Hogeschool van Amsterdam en de Vrije Universiteit met ieder 850 duizend euro. De derde plaats is voor de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en de Universiteit Maastricht met elk 700 duizend euro aan beurzen.

HOP-RankingComeniusbeurzen2019-2017gesorteerd-voor-publicatie.jpg

De winnaars treden tijdens het Comenius Festival op 6 juni toe tot het Comeniusnetwerk, dat is ondergebracht bij de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen. Leden van deze jonge club van onderwijsvernieuwers hebben een Comeniusbeurs ontvangen of zijn genomineerd voor de Docent van het Jaar-verkiezing.

Ondergeschoven kindje

Het Comeniusprogramma ging van start in 2016, waarmee toenmalig minister Bussemaker (PvdA) de onderwijsvernieuwing wilde bevorderen en een cultuurverandering teweeg wilde brengen. Vooral bij de universiteiten voert het onderzoek de boventoon en geldt het onderwijs nog vaak als ondergeschoven kindje.

Eerst konden docenten alleen Teaching Fellow-beurzen aanvragen, maar het programma is vorig jaar uitgebreid met Senior Fellow- en Leadership Fellow-beurzen. De grootte van deze beurzen hangt af van de ervaring van de aanvrager en de impact op het onderwijs.