Studentenleven
& Maatschappij

Madrileense lijken zijn te huur

De lichamen die gisteren werden gevonden in de kelder van de Complutense Universiteit in Madrid worden voor honderden euro’s verhuurd aan bedrijven en artsen. Die gebruiken de lijken voor postacademisch onderwijs.

De verhuur van een lijk brengt tussen 500 en 750 euro op, schrijft de Spaanse krant El Mundo vanochtend. Dezelfde krant meldde gisteren dat in de kelder van de Madrileense geneeskundefaculteit zo’n 250 lichamen liggen die gebruikt zijn tijdens anatomielessen. Volgens de directeur van het anatomisch lab liggen er nog zoveel lichamen omdat de man die de crematieoven bediende in december met vervroegd pensioen is gegaan.

Niet illegaal

De lichamen worden niet alleen ‘verhuurd’ aan andere faculteiten als oogheelkunde en tandheelkunde, maar volgens de krant ook aan het bedrijf Straumann, een fabrikant van tandheelkundige implantaten.

Wat de universiteit doet is niet illegaal, benadrukt de krant, al is het wel uitzonderlijk dat er zoveel lichamen op één plek liggen.

Onderwijs en onderzoek

In Nederland nemen de acht anatomische instituten slechts zoveel lichamen aan als ze nodig hebben: vijf van de acht hebben op dit moment een inschrijfstop. Van ongecontroleerde opslag in een kelder is geen sprake en ook doorverhuren aan derden komt niet voor. Als de lichamen zijn gebruikt voor onderwijs en onderzoek, worden zij door een uitvaartonderneming gecremeerd.

Lees hier hoe het er in het mortuarium van de VU aan toegaat.