27 maart 2024

‘Iedereen begrijpt dat dit een mooie kans voor me is’

Hoogleraar godsdienstpsychologie en vice-decaan van de theologische faculteit Joke van Saane wordt rector van de Universiteit voor Humanistiek. “Zo’n carrièrekans krijg je niet heel vaak’.

Het heeft niks met de reorganisatie van de theologische faculteit te maken dat vice-decaan Joke van Saane vertrekt om rector te worden van de Universiteit voor Humanistiek. “Het was gewoon een geweldige kans in mijn bestuurlijke carrière”, aldus Van Saane. “Je kunt denken: doe dit als het stof weer is neergedaald, maar dit soort vacatures komt maar heel zelden voorbij.”

Ze staat volledig achter de voorgenomen reorganisatie, waar het college van bestuur binnenkort een besluit over neemt. “Ik ben de initiatiefnemer van het nieuwe onderwijsprogramma en als we als faculteit onze strategie niet veranderen, dan zou dat niet slim zijn. De samenleving verandert, daar moeten we ons aan aanpassen, zeker als we hét Europese expertisecentrum op het gebied van religie willen zijn.”

Christelijk profiel

Besturen ligt Van Saane goed, ontdekte ze als portefeuillehouder onderwijs aan de faculteit. “Voor mij is het niet, zoals voor veel andere wetenschappers, een tijdelijke klus die er nou eenmaal bij hoort.”  Ze wordt aan de Universiteit voor Humanistiek ook benoemd als hoogleraar godsdienstpsychologie, “dus de lijn met de wetenschap blijft behouden.”

Haar werk als rector daar is vergelijkbaar met het werk dat ze nu nog hier doet, denkt Van Saane. De UvH richt zich vooral op de geesteswetenschappen en kent geen bètafaculteiten en andere disciplines, maar de Universiteit Utrecht is haar “grote broer”, waarmee allerlei samenwerkingsverbanden bestaan. “De UvH is niet geïsoleerd”, aldus Van Saane.

En of ze zich met haar christelijke profiel thuis zal voelen tussen de humanisten? “Op deze faculteit werken we toch ook samen met moslims, hindoes, boeddhisten en de zeer vrijzinnige remonstranten? We hebben zelfs een leerstoel humanisme”, aldus Van Saane.

Klussen overnemen

“Ik ben ook geen theoloog, maar godsdienstpsycholoog, opgeleid als psycholoog, en vakmatig bezig met zingeving en levensbeschouwing. De UvH heeft veel raakvlakken met de VU, omdat het als doel de humanisering van de samenleving heeft, door middel van onderzoek en onderwijs wil bijdragen aan een samenleving van autonome mensen die elkaar respecteren.”

Ze begint al snel aan de UvH, op 1 juli. Maar behalve portefeuillehouder onderwijs aan haar faculteit en hoogleraar godsdienstpsychologie zit ze ook in de stuurgroep van A Broader Mind, de stuurgroep voor het pre-university college, is ze voorzitter van de adviesraad  voor Community Service Learning en is ze voorzitter van de VU-jury voor alle onderwijsprijzen. Ze laat dus nogal een gat achter.

“Er zijn best veel klussen die moeten worden overgenomen”, beaamt Van Saane, “Op mijn faculteit wordt nu hard gezocht naar een nieuwe portefeuillehouder onderwijs, dus mensen staan wat ambivalent tegenover mijn vertrek. Maar iedereen snapt ook wat een mooie kans dit voor mij is.”