28 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Geen kamernood internationale VU-studenten

Waar bij andere universiteiten de internationale studenten dakloos zijn, valt de kamernood op de VU erg mee. “We hebben 25 mensen op de wachtlijst staan.”

Terwijl internationale studenten in Groningen met zijn 30-en in een tent slapen, en bij de UvA volgens Folia de wachtlijst tot 350 studenten opgelopen is, heeft de VU dit jaar een kortere wachtlijst dan ooit. Ondanks de groeiende toestroom van internationale studenten.

Nieuw systeem

“We hebben dit jaar een nieuw systeem”, zegt Henny Smit van het International Officie. “Voorheen komen mensen zich tot 1 juni inschrijven. Alle kamers werden onder die mensen verdeeld.  Dat zorgde voor onrust, mensen hoorden pas in juni of juli of ze een kamer hadden. Nu krijgen mensen die zich vroeg aanmelden al in maart of april een kamer toegewezen. Dat geeft meer rust.”

Ze vermoed dat de studenten eerder geneigd zijn om te komen als ze alvast van woonruimte verzekerd zijn. “Maar of ze daadwerkelijk komen is niet altijd afhankelijk van huisvesting, maar ook of ze hun tentamens en diploma op tijd gehaald hebben.”

Anticipatie

International Office zag de sterke groei van het aantal internationale studenten aankomen: “We gaan elk jaar uit van een toename van tien procent, plus de mensen die zich voor de nieuwe Engelstalige programma’s ingeschreven hebben. Dat getal bleek te kloppen. Hierdoor konden we op die groei anticiperen”, vertelt Smit.

Uiteindelijk was er voor iedereen die zich voor 5 augustus aanmeldde een plek. Smit denkt dat de 25 dakloze studenten vooral in hostels of bij bekenden logeren. “Ik verwacht dat ze voor eind september allemaal woonruimte hebben. Vooral door kamers die toegewezen waren aan studenten die alsnog niet gekomen zijn.”

Bonus

Het percentage kamers dat het International Office in de aanbieding heeft nam dit jaar met twintig procent toe. Zo delen 120 internationale VU-studenten een toren in de voormalige Bijlmerbajes met 120 internationale UvA-studenten. 75 extra studenten kregen zelfstandige woonruimte aan de Naritaweg. En een pilot om tijdelijke onderhuur te stimuleren met een bonus bleek een succes.

“VU-studenten die zelf tijdelijk naar het buitenland gaan, kregen  een eenmalige bonus van 350 euro. Dat naast de huur die ze van de onderhuurder krijgen. We hadden tien aanmeldingen verwacht, maar het waren er 25.”

Niet alle internationale studenten huren via de VU. Smit: “Wij helpen zeventig procent van de internationale studenten. De andere dertig procent regelt zelf woonruimte of woont bij familie en vrienden.”