26 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Dirk Jan Durieux en Shadya el Shafiy van het projectteam Optimale Onderwijsplanning

‘Fucking briljant!’ VU betreedt 21e eeuw met nieuw en nifty collegerooster

Iedereen is tot het gaatje gegaan en de VU heeft nu een strak collegerooster, dat wil je niet weten, jongen.

‘Het is fucking briljant, dit is alles wat een man nodig heeft in zijn leven’, aldus een blije bètastudent in een e-mail. ‘Ik moest een beetje huilen van geluk. Mijn leven is beter nu.’ En een docent gedrags- en bewegingswetenschappen: ‘Wat een verbetering! Eindelijk, na jarenlang aanmodderen met een gebruikersonvriendelijke site. Dit ziet er goed uit.’ Ook de internationale studenten zijn gelukkig: “The new website is pretty well done and it definitely is a lot more intuitive to use than the previous one, so thank you! I love that you can log in as well”, jubelt een student economie.

Vanwaar die hosanna-stemming op de VU-campus? Welnu, de VU heeft een nieuw collegerooster en het is alles wat een student, of een docent, zich kan wensen. Nou ja, bijna alles.

Het oude collegerooster van de VU kon echt niet meer. Het was een onoverzichtelijke brei van gegevens waar iedereen zijn eigen planning maar uit moest zien te destilleren.

Negatieve invloed

“Studenten gingen zelf aan de slag en bouwden hun eigen websites om er iets werkbaars van te maken en het rooster bijvoorbeeld te kunnen importeren in hun mobiele telefoon”, vertelt Shadya El Shafiy van het projectteam Optimale Onderwijsplanning. “Ze klaagden erover in surveys en het had een negatieve invloed op de positie van de VU in de Nationale Studentenenquête.”

Met het nieuwe rooster is de VU volgens Dirk Jan Durieux, leider van het team, “de 21ste eeuw ingestapt.” “De VU is de laatste universiteit die haar roostersysteem heeft gemoderniseerd, maar daarbij is iedereen echt tot het gaatje gegaan. Zo van, áls we het doen, dan doen we het ook goed.”

Het nieuwe rooster oogt aantrekkelijk en is overzichtelijker. Daarnaast kan iedere student het personaliseren, downloaden en koppelen aan haar of zijn telefoon.

Het systeem waarop het rooster draait, MyTimetable, is hetzelfde dat onder andere de UvA en Universiteit Utrecht gebruiken”, vertelt Durieux. “Het unieke van de VU is dat het rooster relevante gegevens laat zien die zijn gebaseerd op je eigen keuzes, terwijl je die op andere universiteiten zelf moet samenstellen.”

De implementatie van de nieuwe roosterwebsite is een lang proces geweest van het ontwikkelen van een nieuwe planning en het vinden van een systeem om die planning optimaal te laten functioneren. Leden van ondermeer de Universitaire Studentenraad hebben het nieuwe rooster getest en feedback gegeven.

Prettige bijkomstigheid

El Shafiy is zelf student. Ze doet een master beleid, communicatie & organisatie. Dit is haar bijbaan. “We zochten iemand met inzicht in dit soort processen, maar dat El Shafiy student is, is een prettige bijkomstigheid”, aldus Durieux.

“Ik heb me sterk gemaakt voor het personaliseren van het rooster”, aldus El Shafiy.

“De reacties van studenten zijn zeer positief”, vertelt ze. Op Youtube verschijnen zelfs tutorials van studenten die onder andere demonstreren hoe je het rooster aan je telefoon koppelt.

Ontevreden gebruikers hebben zich volgens haar niet gemeld. “Mensen mailen wel dat ze bijvoorbeeld meer kleuren zouden willen.”

Wat het nieuwe rooster niet heeft, is een automatische melding wanneer het rooster wordt gewijzigd. “Je ziet nu pas dat er iets gewijzigd is wanneer je naar de website zelf gaat”, aldus Durieux.

Maar ook daaraan wordt nu gewerkt.