27 maart 2024

Albumhoes van Donald Fagens The Nightfly

Eerste uitzending campusradio uitgesteld tot introductieweek

Afgelopen vrijdag, tijdens het Déjà VU Zomerfestival, zou de eerste uitzending zijn geweest van VU-campusradio, een mix van talk-radio en muziek, verzorgd door vrijwilligers, maar die werd op het laatste moment afgeblazen.

“Omdat de apparatuur niet beschikbaar was”, zegt Nathanael Korfker van de campusradiogroep. Korfker verstuurde vlak voor aanvang van de beloofde uitzending een mail dat de boel niet doorging. Een beetje knullig, toch? “Ach”, zegt Korfker, “de oplevering van het Nieuwe Universiteitsgebouw wordt ook steeds uitgesteld.”

Nu wordt de uitzending verschoven naar de Introductieweek, in augustus, als het nieuwe collegejaar begint. Daarvoor wil de groep nog een programma maken die niet voor het publiek is, vertelt Korfker, maar wel via het internet is te beluisteren. “Dat is meer voor de makers zelf, om te oefenen.”

Voor de pilot-uitzending was geld nodig, een dikke 4000 euro, waarvoor een niet heel erg succesvolle crowdfundingsactie was opgezet. Het geld kwam er toch, het is niet heel duidelijk waar vandaan, en de programmamakers mochten de apparatuur gebruiken van onder andere het radiostation van het VUmc, dat een poos geleden is gestopt. Ook was er al een ruimte gereserveerd in het zogeheten Studentendok in het VU-hoofdgebouw.

Gesnater

Maar met die apparatuur ging het dus mis. Waarom en hoe, dat wordt uit de antwoorden van Korfker ook niet duidelijk. Wel dat al minstens een aantal dagen voor het festival bekend was dat die apparatuur niet zou komen. Daardoor waren er niet heel concrete plannen voor die eerste uitzending. “We zouden mensen op het festival hebben geïnterviewd”, aldus Korfker. “Eén van de optredende artiesten is al wel geïnterviewd, maar dat zullen we dus later uitzenden.”

Zelf zou hij een programma hebben verzorgd dat “Gesnater met de Nater” heet. Korfker zendt al jaren een gelijknamig programma uit “via verschillende kanalen”.

De animo voor VU-Campus Radio is volgens Korfker groot. Bij de eerste vergadering, een aantal weken geleden, waren inderdaad veel geïnteresseerden, studenten en medewerkers, met ideeën voor programma’s.

Mooi onderzoek

VU-campusradio, een initiatief van theologiestudentassistent Marc Lamain, wil 12 uur live radio per dag verzorgen, van acht tot acht, en herhalingen tijdens de rest van het etmaal. “We denken bijvoorbeeld aan een programma waarin mooi onderzoek aan de VU wordt uitgelicht”, zei Lamain eerder tegen Advalvas, “met studenten die iemand van hun afdeling interviewen, actuele thema’s met betrekking tot de academische wereld, maar ook klassieke muziek voor studenten om bij te studeren.”

De uitzendingen zullen zijn te beluisteren via het internet.