26 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Drie Comeniusbeurzen naar VU-docenten

Drie docententeams aan de Vrije Universiteit krijgen geld om hun onderwijsideeën te realiseren. Ze ontvangen zogeheten Comeniusbeurzen van wetenschapsfinancier NWO. De beurzen worden voor de derde keer toegekend.

De gehonoreerde VU-projecten krijgen alle drie een ander soort beurs. De laagdrempeligste is de Comenius Teaching Fellow-beurs van 50.000 euro, die al in maart werd toegekend. Die is voor Chiel van der Veen, Anne de la Croix en Agnes Willemen van de opleiding pedagogische wetenschappen.

De drie pedagogen willen met hun project Geef stem aan iedere student! docenten coachen om de diverse studentenpopulatie van de opleiding optimaal te ondersteunen en de diversiteit beter te benutten.

VR voor moleculen

Jacqueline van Muijlwijk-Koezen van de faculteit Bètawetenschappen ontvangt een van de nieuwe Comenius Senior Fellow-beurzen voor ervaren docenten met minimaal vijf jaar werkervaring, ter waarde van 100.000 euro. Ze gaat voor de opleiding drug discovery & safety een virtual reality-instrument verder ontwikkelen waarmee studenten de 3D structuur van moleculen kunnen verkennen en manipuleren. Dat koppelt ze aan onderzoekend leren.

De eveneens nieuwe Comenius Leadership Fellow-beurs ter waarde van 250 duizend euro, gaat op de VU naar Marjolein Zweekhorst, hoogleraar bij het Athena Instituut aan de bètafaculteit. Haar project omhelst de hele VU: er komen een cursus en een afstudeerproject voor masterstudenten om interdisciplinair onderzoek uit te voeren in samenwerking met de samenleving.

Masterstudenten identificeren en analyseren problemen met verschillende betrokkenen uit de samenleving en doen daar in interdisciplinaire teams onderzoek naar. De resultaten worden gepresenteerd en besproken in een bredere context.

Van zes tot twintig miljoen

Wetenschapsfinancier NWO trekt dit jaar zes miljoen euro uit voor de Comeniusbeurzen. In 2016 werd de eerste beurs ter waarde van vijftigduizend euro toegekend, vorig jaar waren dat er tien en dit jaar is het programma opnieuw fors uitgebreid. Uiteindelijk zal er jaarlijks structureel twintig miljoen euro worden verdeeld.

De Comeniusbeurzen geven een impuls aan onderwijsvernieuwing en dragen idealiter ook bij aan een cultuurverandering. Vooral bij de universiteiten voert het wetenschappelijk onderzoek de boventoon en geldt het onderwijs nog vaak als ondergeschoven kindje.

Persoonlijk onderwijs

In totaal zijn 74 voorstellen gehonoreerd: 37 beurzen gaan naar hogescholen, 36 naar universiteiten en één beurs gaat naar een gemeenschappelijk project. De beurzen richtten zich dit jaar op drie thema’s: ‘gepersonaliseerd onderwijs’, ‘gelijke kansen’ en ‘hoger onderwijs in verbinding met de samenleving’.

De beurzen worden uitgereikt op 16 mei. Dan treden de ‘fellows’ ook toe tot het nieuwe Comenius Netwerk van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen.