27 maart 2024

Doe eens gek, red een courgette

Bij de Green Office kun je nu een pakket kopen dat bestaat uit geredde groenten en fruit. Deze producten zijn vanwege een afwijkende vorm niet verkoopbaar aan winkels en restaurants, maar met de smaak is niks mis.

De geredde-groentepakketten zijn wekelijks te bestellen. Als je voor zondagavond hebt besteld, krijg je dinsdag je tas met groente en fruit. De goedkoopste box is 5 euro en daar zit voor twee à drie dagen groente en fruit in. Er is ook een biologische variant, vanaf 9 euro.

“We willen dat het ook voor studenten betaalbaar is. Daarom hebben we heel bewust ook voor die geredde groenten gekozen”, vertelt Frans Wijkhuizen, masterstudent global environmental change and policy en coördinator van de Food Hub. “Biologisch is prima, maar dit is ook duurzaam, want anders zou het eten worden weggegooid. Dertig procent van ons voedsel wordt weggegooid voordat het de winkel bereikt”, vertelt hij.

Aubergine op het menu

Afgelopen week was het de tweede keer dat mensen konden bestellen. Er waren in totaal twaalf pakketten besteld. Collegelid Marjolein Jansen was een van de afnemers. En Wijkhuizen zelf natuurlijk. Hij kookte gisteren tagliatelle met zalm en geredde groenten, in dit geval een wortel en een courgette. Vanavond staat iets met aubergine op het menu, want die zat ook in het pakket.

Eerder al probeerde de Green Office een soortgelijk project van de grond te krijgen, maar toen waren er problemen met de levering van producten. Wijkhuizen denkt dat het deze keer beter zal gaan, de afgelopen weken ging alles goed. En de eigenaar van het bedrijf dat de producten komt brengen, is erg betrokken. “Tot nu toe is hij telkens zelf langs geweest, om te checken of alles goed ging”, vertelt Wijkhuizen.

Ook de manier van bestellen is gemakkelijker gemaakt: je bestelt een box (in de praktijk is het trouwens een tas) via de site van de Green Office en betaalt met Ideal of een andere digitale betaaldienst. En dan haal je dinsdag tussen vijf en zes een tas op vol verrassingsgroente en -fruit.