18 april 2024

Brekend nieuws: waarom er hier geen wc-borstels zijn

Waarom zijn de wc’s op de VU zo vies? Dat was een van de prangende vragen die de redactie van Advalvas kreeg voorgelegd tijdens onze Leen een journalist-actie.

Een anonieme studente – naam en contactgegevens bekend bij de hoofdredacteur – vroeg zich af waarom de wc’s zo vies zijn. Het gebeurt regelmatig dat ze walgend een toilet moet verlaten omdat ze weer de remsporen van een voorganger aantrof. Dat is toch simpel op te lossen, meent ze. “Waarom zijn er geen wc-borstels?”

Borstels

De dienst FCO (Facilitaire Campus Organisatie) laat weten dat aan die beslissing uitgebreid onderzoek vooraf is gegaan. “Omdat het de hygiëne niet bevordert en een borstel een bron van bacteriën is. Het beleid is dat in wc’s op openbare plekken geen wc-borstels komen en dat de schoonmaakfrequentie hier hoger ligt.”

Vieze studenten

Als er vaker schoongemaakt wordt, waarom zijn die toiletten dan nog zo vies? “Helaas is de frequentie niet altijd opgewassen tegen de behoeftes van onze studenten. Vieze wc’s kunnen gemeld worden bij de servicedesk FCO.”