17 april 2024

Anton Hemerijck wordt hoogleraar London School of Economics

Decaan Sociale Wetenschappen en onderzoeker naar sociaal beleid in rijke OECD-democratieën Anton Hemerijck wordt Centennial-hoogleraar bij de afdeling Social Policy van de prestigieuze London School of Economics and Political Science (LSE).

De LSE heeft Hemerijck per 1 januari 2014 benoemd. De benoeming loopt tot december 2016. De leerstoel is in het leven geroepen ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van LSE en vergelijkbaar met een Universiteitshoogleraarschap.

Buitengewone bijdrage

Hemerijck werd genomineerd voor het hoogleraarschap vanwege zijn buitengewone bijdrage aan de vergelijkende studie van sociaal beleid en zijn belangrijke werk op het terrein van theorievorming over de veranderende Europese verzorgingsstaten.

Volgens David Lewis, hoofd van de afdeling Social Policy van LSE, bevond Hemerijck zich de afgelopen tien jaar “in de intellectuele voorhoede” van het debat over de toekomst van de Europese verzorgingsstaat.

Sociale investeringen betalen zich terug

In zijn oratie De Toerustingsimperatief en de Eurocrisis zei hij onder andere: “Sociale investeringen in kinderopvang, gelijke kansenonderwijs, zwangerschaps- en adoptieverlof en langer gezond werken en leren, betalen zich op termijn dubbel en dwars terug. Houdbaar pensioneren is in kinderen investeren”.

Officieel eindigt Hemerijcks termijn als VU-decaan op 1 februari 2014.