Advalvas-redacteur meerdere keren op plagiaat betrapt

Ondanks de steeds slimmere plagiaatscanners knippen en plakken veel studenten hun papers bij elkaar, blijkt uit een rondgang van Advalvas. Ze denken er door middel van allerlei truukjes mee weg te komen, maar dat is een stuk moeilijker dan wordt gedacht, ontdekte een Advalvas-redacteur toen ze haar eigen stukken plagieerde (zelfplagiaat, inderdaad) en door een plagiaatscanner haalde.

Keer op keer werd ze op plagiaat betrapt. ‘Zou ik dit werkstuk echt ingeleverd hebben, dan zou ik een heel ongemakkelijk gesprek met de docent hebben moeten voeren.’

Tijdnood en luiheid

Allemaal leuk en aardig dus, die trucjes die studenten gebruiken om de plagiaatscanners te omzeilen. Maar bij ict kennen ze die methoden natuurlijk ook. Daarom worden de scanners steeds slimmer.

Veel studenten plagieren uit tijdnood en luiheid, maar niet elke student heeft kwade bedoelingen. Een derdejaars taalwetenschappen maakte in haar eerste jaar een domme fout.

Notitie in je dossier

“Het was een van de eerste essays die ik schreef. Ik had een quote gebruikt, maar er niet de bron bij gezet. De docent sprak mij erop aan dat ik het overgenomen had. Dat gaf ik toe, ik wist niet dat ik het niet goed gerefereerd had.” Het leverde de studente een notitie in haar dossier op. “Daar ben ik heel erg van geschrokken. Als dit nog eens gebeurt, ben ik de sjaak.”

Lees het hele artikel over plagiaat aan de VU in de nieuwe Advalvas.