‘ABP, stop met investeren in tabak’

Beleg niet langer in de tabaksindustrie, zegt bestuursvoorzitter Jos Aartsen van het Universitair Medisch Centrum Groningen tegen het ABP. Maar het pensioenfonds voor onderwijs en overheid is niet van plan ermee te stoppen.

Aartsen deed zijn oproep afgelopen woensdag tijdens een congres van artsenvereniging KNMG op Wereld Niet Roken Dag. Hij sprak namens de zeventigduizend medewerkers van de acht universitaire medische centra in Nederland. Die zijn, net als het personeel in het hoger onderwijs, verplicht aangesloten bij pensioenfonds ABP.

“Daarmee zijn wij in feite wettelijk verplicht te investeren in de tabaksindustrie. Investeren in tabak is niet wat wij willen. Jaarlijks sterven twintigduizend mensen in Nederland door het roken. Onnodig! Deze doden voorkómen is véél belangrijker dan het rendement van de investeringen in tabak. Wij schamen ons voor deze investeringen. Stop daarom met het beleggen van onze pensioenen in de tabaksindustrie!”, aldus Aartsen.

Niet stoppen

Het ABP belegt minder dan een half procent van zijn vermogen in tabak en is voorlopig niet van plan om daarmee te stoppen. Want de schoorsteen moet wel blijven roken:  “Als pensioenfonds is het onze eerste taak om onze 2,9 miljoen deelnemers van jong tot oud van een goed pensioen te voorzien”, laat een woordvoerder weten. Beleggen in tabak is wettelijk toegestaan, zegt ze. “En over de vraag of we wel of niet in tabak moeten beleggen zijn de meningen van onze deelnemers sterk verdeeld.”

Ze benadrukt dat het ABP zijn rendement voor de deelnemers op verantwoorde en duurzame wijze wil realiseren. “Ook bij tabaksbedrijven letten we op zaken als kinderarbeid en onethische marketingpraktijken en spreken we hen waar nodig aan.”