27 mei 2019

Kennen wij elkaar?

De docent (m/v). Hij komt binnen en gaat voor de zaal staan. Gewapend met microfoon en powerpointpresentatie dompelt hij jullie onder in de collegestof van deze week. In de pauze wordt hij belaagd door een kudde van jullie, studenten, met vragen over Het Tentamen en nadat de klok anderhalf uur heeft getikt, lijkt de docent in rook op te gaan.

Twee keer per week staat hij anderhalf uur voor je neus, maar het blijft een ondoordringbaar figuur, je docent. Wat is zijn natuurlijke habitat, waar zou die heen gaan na het college? Wat drijft hem, wat motiveert hem? Ooit was hij zelf student, maar zou hij zich dat nog helder kunnen herinneren?

De student. Tja, je ziet honderden koppies voor je neus. Je weet dat er halverwege je college nog wel een paar komen binnenvallen, maar je hebt geleerd die te negeren. Het is niets persoonlijks, hun prefrontale cortex is immers nog in ontwikkeling. Je vraagt je af: wat gaat er in die hoofden om? Wat zouden ze vannacht uitgespookt hebben, wat steken ze eigenlijk op van wat jij ze probeert te vertellen? Waar maken ze zich zorgen om, met de wereld nog aan hun voeten? Twee keer per week, soms vaker, zitten ze anderhalf uur voor je neus. Het blijven complexe figuren, studenten. 

Dagelijks luisteren ze naar elkaar. De docent. De student. Regelmatig geven ze elkaar ook antwoorden. Maar práten ze ook echt? En wat zouden ze zeggen, wat zouden ze elkaar meegeven, hoe zouden ze samenwerken?

Wat zou jij willen zeggen en vragen? Begin een goed gesprek met je docent.
Verander de colleges, studeer aan de VU.

Merel Crezee, algemeen raadslid

Merel Crezee USR

 

hits 242

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties.

Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.