Zwetend onderwijs

20 november 2013

Zwetend onderwijs

De lezer van mijn columns weet dat ik een voorstander ben van afwisselend onderwijs en minder gangbare onderwijsmethoden. Om mijn reputatie waar te maken, ging ik vorige week een eindje hardlopen door het Wis- en Natuurkundegebouw. Met vijftien mannelijke studenten renden we de trap op naar de zesde verdieping, toen naar de andere kant van het gebouw en daar weer met de trap naar beneden, vervolgens over de begane grond terug naar de practicumzaal. Hoogleraren aardwetenschappen sprongen verschrikt opzij voor het aanstormend geweld van een groep biologen.

Bij welk shirt kregen ze het gevoel: met deze jongen zou ik wel in bed willen liggen?

Ik had de jongens gevraagd om de nacht van tevoren een T-shirtje te dragen en dan zonder deodorant te gebruiken, met het shirt nog aan, op het practicum te verschijnen. Aan hun nachtelijke lichaamsgeur voegden we nog wat vers zweet toe door onze hardloopactie in het gebouw. Nadat we uitgehijgd waren, legden we de identieke T-shirtjes op een rij neer. Vervolgens werden de vrouwelijke studenten één voor één binnengelaten en mochten ze door te ruiken een keuze maken. Bij welk shirt kregen ze het gevoel: met deze jongen zou ik wel in bed willen liggen? Vervolgens hebben we de jongens en meisjes ‘gegenotypeerd’ voor een gen dat te maken heeft met het waarnemen van androstenon, een veronderstelde signaalstof die een rol zou spelen bij het aangaan van seksuele relaties. De theorie is dat vrouwen bij de keuze van een partner een voorkeur hebben voor iemand die in genetisch opzicht anders is dan zijzelf.

Het rennen door de gangen was functioneel; het diende ertoe mannelijk zweet te produceren. De keuzeproef illustreert een belangrijk principe uit de evolutiebiologie. Maar toch vraag ik me af: heeft het nut om dit soort capriolen uit te halen om je onderwijs spannender te maken? In dezelfde tijd hadden de studenten een belangwekkend artikel kunnen lezen. Maar het kan me niet schelen. Ik vind het zelf zo leuk om dit soort dingen te doen. Ik geef onderwijs op de manier die ik zelf leuk vind. Is dat geen goed didactisch principe? In ieder geval houd je er als docent plezier in, wat ook veel waard is.

hits 1448

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties