Studeren voor een sticker

24 oktober 2017

Studeren voor een sticker

‘Nienke, als ik de resultaten van dit experiment opschrijf en de grafiek er netjes bij teken, krijg ik dan een sticker in mijn labjournaal?’ Een beetje voor de grap hebben we tijdens een practicum in een lab weleens stickers uitgedeeld wanneer studenten iets goed hadden gedaan. Nee het was geen kleuterschool, ja het waren echt volwassen studenten, ja het was een beetje voor de grap, maar wauw, wat doen studenten véél voor een sticker!

Natuurlijk begrijp ik ook wel dat het niet alleen om die sticker gaat, maar om de waardering, en de zichtbaarheid van die waardering. De studenten kunnen aan vrienden of huisgenoten laten zien dat ze iets goed hebben gedaan, dat ze iets hebben behaald. En,zo’n simpele sticker zal ongetwijfeld niet altijd werken, maar stel nou dat dit online kan?

Honours gedaan? Badge! Minor gehaald? Badge! Zit je in de studentenraad? Badge!

Ja dit is natuurlijk niet allemaal hypothetisch: dit kán online! In Canvas zit een programma; Badgr, waarmee je badges kunt uitgeven wanneer studenten iets hebben gepresteerd. Natuurlijk kan dat voor de leuk, als sticker in het schrift. Maar, en nu word ik weer even hypothetisch, stel nou dat we voor alles wat studenten doen online badges uitgeven. Alle vakken worden badges, maar ook het honoursprogramma wordt een badge, minoren worden badges. Als een student iets speciaals heeft gedaan: badge! Zit je in de jaarvertegenwoordiging, het bestuur van een studievereniging of bij een studentenraad? Badge!

Hoe cool zou het zijn als alles online gedocumenteerd staat? In zo’n badge, wat eigenlijk een online document is, kun je natuurlijk alles opschrijven. Welke leerdoelen zijn behaald; wie heeft de badge uitgegeven; wat is er precies gedaan om deze badge te behalen? Een badge kun je delen via LinkedIn en werkgevers kunnen precies zoeken naar geschikte personen voor een bepaalde functie. Niet alleen een ‘gewoon’ diploma, maar kennis en vaardigheden die passen bij een bepaalde functie.

Omdat met mij ook nog een aantal andere mensen aan de VU hier enthousiast over zijn, heb ik gisteren een groep opgericht met wie we deze online badges gaan uitproberen en onderzoeken. We gaan de mogelijkheden verkennen en inventariseren, zowel op cursusniveau als VU-breed. Daarnaast hebben we ons aangesloten bij de landelijke proof of concept van SURF. Want met enthousiasme alleen zijn we er nog niet. Hoe zit het met beheer, privacy en continuïteit? Hoe zorgen we dat er geen wildgroei komt aan badges? Wie geeft zo’n badge eigenlijk uit? Wat is de waarde van een badge? Genoeg vragen om over na te denken. Ondertussen geef ik mijn studenten gewoon af en toe een sticker en droom ik van een badge-rijke toekomst.

hits 814

{ Lees de 9 reacties }

Stickers waren leuk om te krijgen, badges wat minder. Tuurlijk, fantastisch als je activiteiten kunt ontplooien die mooi staan op je linked-in. Maar tegelijkertijd lezen we hier - en voel ik als student - dat je er niet altijd tegen op kunt boksen, al die mooie CV-termen. Van emotiole vermoeidheid tot burn-outs, werkt zo'n systeem dat niet nog verder in de hand? Als ik naast die begeerde ECTS ook nog badges moet gaan halen, wordt het dan niet wat dubbelop? Een lachende sticker op m'n met bloed zweet en tranen behaalde scriptie had ik wel gewaardeerd, mar een 'achievement accomplished' badge gaat het wel heel erg op een spelletje laten lijken.

Hoe cool zou het zijn als alles online gedocumenteerd staat?

Sorry hoor, maar hoe bedenk je dit? Ooit gehoord van extrinsieke motivatie? Ooit gehoord hoe je intrinsieke motivatie volledig kapot maakt met extrinsieke beloningen? Hoe oppervlakkig wil je studenten en je onderwijs maken? Ga je in godsnaam bezig houden met waar het echt om draait: de grenzen van de wetenschap opzoeken, ontplooien van jonge mensen.

Hoe zorgen we dat er geen wildgroei komt aan badges... Als dat je grootste zorg is hoor je misschien niet thuis op een universiteit. Misschien moet je eens kijken of de basisschool niet beter bij je past...

Wauw, dit is dus waarom ik aan de UvA studeer. Dit is echt genant.

Ooit gehoord van cijfers of studiepunten? Dat is wat studenten nu krijgen als 'beloninf' voor hun werk. En een digitaal overzicht van de activiteiten die een student heeft ondernomen en de kwaliteiten die hij/zij bezit? Ooit van een cv gehoord?

Of is het idee echt puur en alleen iemand een schouderklopje geven? Misschien kan je dan gewoon je oprechte waardering uiten voor je studenten ipv weer een systeem op te tuigen waarin kennis en kwaliteiten worden kwantificeren en een middel tot doel worden.

Studeren voor een sticker

Ik weet niet waar uw studenten voor studeren, maar ik studeer zodat ik mezelf kan ontwikkelen, kansen op de arbeidsmarkt te krijgen en om mijn familie trots te maken. Ik zit mezelf niet in de schulden te steken voor een sticker of zoiets waardeloos als een online badge.

Jammer dat u zo'n slechte indruk van uw studenten heeft.

Beste allen,

Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest over wat badges precies zijn. Je kunt deze whitepaper (https://www.surf.nl/binaries/content/assets/surf/nl/kennisbank/2016/whit...) even doorlezen om te begrijpen wat badges precies inhouden. Natuurlijk is het een middel, het is absoluut geen doel. Dit hoeft niet iets anders of iets extra's dan bijvoorbeeld een diploma te zijn, je kunt het vergelijken met wat je in je c.v. of op je LinkedIn zet. Het is een manier van inzichtelijk maken wat je eigenlijk hebt gedaan (zowel in je studietijd als daarbuiten). En, wat mij betreft geldt dit niet alleen voor studenten, maar ook voor docenten en andere alumni. Het is júist niet het geval dat ik een slechte indruk heb van studenten, ik hoop juist dat studenten hiermee duidelijker inzichtelijk kunnen maken wat ze allemaal bereikt hebben (want dat is vaak veel meer dan een diploma!). Ik hoop juist dat studenten die ergens extra goed in zijn, dat kunnen laten zien aan de buitenwereld. Dat hoeft niet te betekenen dat je allemaal extra dingen hoeft te doen, maar juist ook de reguliere vakken die je volgt.

Verder, we staan (op de VU) nog aan het begin van het Badges-tijdperk. Op bijvoorbeeld de UvA zijn ze al even aangesloten bij de nationale proof of concept van SURF. Juist om het op de VU goed aan te pakken, ga ik graag ook met kritische mensen (studenten en/of andere eventuele betrokkenen) in gesprek. Zouden de mensen die hierover verder met mij willen brainstormen/sparren me willen mailen? Ik ben te bereiken op nienke.stumpel@vu.nl Het lijkt me voor het slagen van zo'b Badges project cruciaal dat er ook mensen kritisch op zijn geweest. En, na dit onderzoekende project, kan de conclusie natuurlijk ook zijn dat we badges helemaal niet willen gebruiken. Het moet natuurlijk wel een meerwaarde hebben. Want nogmaals: het moet een doel zijn en geen middel.

En om nog even terug te komen op het al dan niet verlagen van de intrinsieke motivatie. Ik ben er van overtuigd dat zo'n manier van microcredentialing juist de intrinsieke motivatie verhoogd! Intrinsieke motivatie rust volgens Deci en Ryan (zoek even naar Deci en Ryan Self-determination) op drie peilers, dat zijn vrij vertaald: 1) autonomie 2) competentie en 3) verbondenheid. Ik denk dat met het inzichtelijk maken van hetgeen je bereikt hebt, wat je aan de buitenwereld kunt laten zien, juist deze drie waarden verhoogd. Lees eventueel wat literatuur over deze self determination theory, en als je/jullie er anders over denkt/denken, hoor ik dat graag. Ik vind dit een interessante discussie en zet 'm graag voort!

Persoonlijk vind ik die stickers, Canvas of Badgr niet het probleem: wat mij zorgen baart is dat studenten klaarblijkeljk zo weinig intrinsiek gemotiveerd zijn om te studeren. Zó weinig dat zelfs zo'n truc van de basisschool lijkt te werken - in ieder geval in het vak van de auteur van deze column.

Waarom studeren studenten niet vanwege hun passie voor het onderwerp, hun nieuwsgierigheid, om te willen leren denken, om de wereld te snappen, te verbeteren, om te promoveren? Of zijn ze alleen maar aan het studeren voor een diploma of een kans op een baan?

Waarom zijn Belgische of Duitse studenten beter gemotiveerd om hard te werken voor hun studie? Waarom ligt het niveau van een studie in Italië hoger (zie de column van een VU studente onlangs op deze site)?

Waarom doen wij in Nederland steeds het tegenovergestelde, door steeds de lat lager te leggen? Altijd moet het Nederlandse hoger onderwijs "leuk" en "makkelijk" zijn, maar waarom zeggen we niet: "jij bent hier vrijwillig, jij kiest voor deze stad, universiteit en studie, laat maar zien dat je gemotiveerd bent. Lees de boeken en artikelen, bereid je goed voor voor de werkgroep, neem actief deel aan discussies. Als je dat niet doet, ben je klaarblijkelijk niet voldoende gemotiveerd en hoor je niet thuis in deze werkgroep, dit vak of deze studie"?

Als we tóch zo'n vreselijke leerfabriek moeten zijn van de overheid, dan ook de vraag: "wat is dit voor voorbereiding op de arbeidsmarkt, als we het studenten altijd zo makkelijk maken"?

Denken we nou echt dat afgestudeerden beloond gaan worden met stickers in hun arbeidscarrière?

Het gaat primair ook zeker niet om het onderwijs leuk en makkelijk te maken, en om studenten te motiveren. Natuurlijk kan het leuk zijn (onderwijs mag van mij soms ook best leuk zijn). Maar, het gaat er, wat mij betreft, in eerste instantie om het onderwijs inzichtelijk te maken. Microcredentialing zou dan een beter woord zijn. Nu krijgen studenten een plat diploma, hier kun je niet op zien welke leerdoelen er bijvoorbeeld zijn behaald, wat er precies gedaan is om dat diploma te behalen. En hoe kan iemand laten zien dat je een bepaalde MOOC hebt gevolgd, dat je een bepaald onderzoek hebt gedaan, dat je actief bent geweest in een (studenten)raad. Natuurlijk kun je dit op je c.v. zetten en/of op Linkedin, maar in mijn ogen zegt dat toch minder. En daarnaast, ik denk dat je júist met badges laten zien dat je ergens voor gekozen hebt, dat je gemotiveerd bent, dat je iets hebt gedaan waar je trots op kunt zijn.
Maar nogmaals, ik ben hier nu enthousiast over, maar we moeten het nog gaan onderzoeken. Misschien blijkt inderdaad (tegen de theorie in) dat het intrinsieke motivatie niet verhoogt. Misschien blijkt inderdaad dat studeren afvinken wordt en de universiteit een leerfabriek wordt. Dus nogmaals, het lijkt me heel goed om in discussie te gaan. Ik zit nu een beetje in een 'bubbel' met andere enthousiaste mensen, natuurlijk proberen we alle kanten te belichten, maar kritisch tegengeluid is altijd goed. Mail me om deze discussie voort te zetten!

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties