Statistiek

06 april 2017

Statistiek

Zoals er ook nog altijd jongens zijn die denken dat ze me kunnen leren hoe je een biertje opent met een aansteker, zo zijn er ook nog altijd bijlesdocenten die denken dat ze me kunnen leren hoe formules werken. Zelf heb ik die hoop al lang opgegeven. Ik sloot mijn Wiskunde C-carrière af met een 3,8 en liet daarbij een spoor van gedesillusioneerde bijlesdocenten achter. Helaas zijn statistiek en haar bijbehorend formuleblad verplicht in de sociale wetenschap en gezien de resultaten van mijn deeltoetsen komt wiskundig inzicht ook niet met de jaren. Dus ik liet me tegen beter weten in overhalen tot een wekelijkse statistiekbijles bij het bètabroertje van een vriend. De arme jongen.

Iedere week kwam er een nieuw statistiekboek bij. Statistiek-in-comics, statistiek-in-taal, statistiek-voor-beginners, statistiek-stap-voor-stap. “Begrijp je het nou nóg niet?” vroeg hij iedere week een beetje meer ongelovig. Vorige week maakte hij het met me uit. “Het ligt niet aan jou, maar aan mij”, zei hij. We geloofden het allebei niet.

Na die laatste bijles ging ik naar een concert. Het was warm, het bier sloeg aan en ik vond dat ik een flink verzetje verdiend had. Toen we na het concert op een terras nog wat over de zin van het leven zaten te filosoferen, ging het opeens helemaal mis. “Wauw, maar is dat nou ordinaal of nominaal?” schijn ik gevraagd te hebben. Eerst vonden mijn vrienden het nog wel grappig, alfameisje gone gamma. Maar toen ik op een gegeven moment wanhopig begon te roepen: “Niets is significant! Niets ligt buiten het kritieke gebied!” vonden ze het niet leuk meer. Een jongen die het hele voorval had overhoord, kwam naast me zitten met een biertje. “Statistiek hè”, zei hij. Hij haalde een aansteker uit zijn zak en opende mijn biertje. “Als je wilt, kan ik je wel bijles geven.”  

hits 2597

{ Lees de 1 reactie }

Beste Sanne,

leuk stuk! Ik reageer alleen maar op de onderwijsinhoudelijke kant.

"Helaas zijn statistiek en haar bijbehorend formuleblad verplicht in de sociale wetenschap". Je maakt een grote vergissing als je zo denkt. in sociale wetenschappen leer je hoe de maatschappij te begrijpen en te analyseren (het ligt aan jou als je die ook wil veranderen...). Hoe kun je de maatschappij begrijpen en analyseren zonder goede kennis van methoden van onderzoek? Statistiek en methoden is geen 'necessary evil' maar een noodzakelijk onderdeel van je studie!

Iets serieus over hoe belangrijk is kennis van methoden: https://www.youtube.com/watch?v=erAB-AWfAxA

En iets om jou proberen te overtuigen dat statistiek leuk kan zijn: https://www.youtube.com/watch?v=VFjaBh12C6s

Als laatst: drink het biertje met de jongen en vertrouw je docenten en je boeken voor statistiek. Het begint moeilijk, maar als je begint te begrijpen wordt het echt leuk. Begrijp de noodzaak om methoden te leren, vertrouw jezelf dat je dit kan leren en ga aan de slag om te leren. Daarvoor hoef je niet te betalen.

Je statistiekdocent (volgend jaar)

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties