Onderwijs ontwerpen kunnen we allemaal

12 april 2017

Onderwijs ontwerpen kunnen we allemaal

“Nienke, jij doet toch iets met Canvas?” Gisteren kwamen twee collega-docenten naar me toe, ze hadden een nieuw idee bedacht voor hun onderwijs. Een cursus waarbij studenten veel thuis doen: “Het moet een soort e-learning zijn, waarin studenten video’s kijken, teksten lezen, quizzen maken en online met elkaar in discussie gaan." Blackboard heeft de meeste van deze functionaliteiten ook, maar ze staan niet per definitie op een logische plaats en in een logische volgorde. Het liefst willen ze dat studenten na elk onderdeel op ‘next’ kunnen klikken voor het volgende onderdeel. “We zijn op zoek geweest naar een programma dat we kunnen koppelen met Blackboard, maar iemand zei dat we hiervoor misschien Canvas kunnen gebruiken. Kan dat?”

Het is fijn om mee te werken aan de implementatie van een product dat ook daadwerkelijk een mooi product is. Het is fijn dat Canvas zo goed werkt. Het is fijn om op zulke vragen gewoon “ja” te kunnen antwoorden. Onderwijs ontwerpen kunnen we allemaal, maar zie het dan nog maar eens praktisch voor elkaar te krijgen.

Als docent bedenk je eerst wat je wilt bereiken met je onderwijs: wat zijn de doelen, wat moeten studenten aan het eind van jouw cursus kunnen en wat voor vragen stel je op het tentamen? Op basis daarvan kun je aan de slag: wat voor colleges, werkgroepen en practica organiseer je en wat doen studenten (online) thuis? Wat studenten online doen, moet natuurlijk wel kunnen in het leermanagementsysteem.

Je kunt zelfs cijfers en punten aan zo'n discussie koppelen

Om duidelijk te maken wat er praktisch mogelijk is met het leermanagementsysteem Canvas, ontwikkelen we voorbeeldcursussen. De voorbeeldcursussen zijn ter inspiratie. Een voorbeeld: ik gebruik in Blackboard discussiefora weinig, maar in Canvas kun je zo’n discussie mídden in een cursus, tussen twee colleges zetten. Studenten kunnen zich zo makkelijker in de discussie mengen. Je kunt zelfs cijfers en punten aan zo’n discussie koppelen. Nog zo’n ding: studenten gebruiken de groeps-functionaliteiten in Blackboard weinig; ze wisselen documenten wel uit via Whatsapp, Facebook of Google Drive. In Canvas zit Google Drive ingebouwd, dus die groepen zullen ook meer gebruikt worden.

Nu is de vraag: wat zijn de functies die we (meer) zouden gaan gebruiken met Canvas? Wat moet terugkomen in zo’n voorbeeldcursus? Het e-learning-achtige idee van mijn collega’s staat alvast op de lijst! Wat kan erbij? Reacties hieronder zijn welkom!

hits 1843

{ Lees de 3 reacties }

Dag Nienke,

Samen met een collega zoeken wij een functionaliteit binnen Canvas om een cursus met elkaar te delen ten behoeve van samenwerken aan de cursus en samen ontwerpen. Hoe kunnen we dit regelen en elkaar rechten geven op een cursus?
Hartelijk dank.
Ceren Dogan

Beste Ceren,

Wat leuk dat jullie al druk aan het oefenen zijn met Canvas! Er zijn verschillende manieren om materiaal te delen binnen Canvas. Je kunt (op dezelfde manier als bij Blackboard) mensen als docent toevoegen aan jouw cursus. Je klinkt hiervoor op de 'People' knop. Je kunt ook je hele cursus delen via Commons. Je kunt er dan voor kiezen om 'm met de hele VU of zelfs met de hele wereld te delen. Ik hoop dat we met alle docenten veel met elkaar gaan delen straks!

Groet, Nienke

Wij zijn op zoek naar een functionaliteit binnen Canvas om een document electronisch door verschillende personen te laten goedkeuren/ondertekenen. Bestaat zoiets in Canvas? mvg, Els

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties