Introductiecursus voor álle docenten - toch?

16 maart 2017

Introductiecursus voor álle docenten - toch?

“Nee he,” verzuchten veel collega-docenten met mij, “na het nieuwe roostersysteem weer een nieuw systeem waar we mee moeten leren werken!” Hoe plaats je op Canvas een mededeling en hoe maak je een opdracht aan? Maar ook ingewikkelder, hoe zorg je ervoor dat een mededeling alleen studenten bereikt die op de laatste quiz hoger dan een 8,5 hebben gehaald ("well done quys!") of juist studenten die zich nog niet in een groep hebben ingeschreven (“lapzwansen, opschieten, morgen sluit de inschrijving”). En, hoe zorg je ervoor dat studenten elkaars opdrachten peer reviewen met behulp van rubrics?

Geen zorgen! Ondanks dat Canvas eigenlijk wel voor zich spreekt, ben ik samen met het didactisch implementatieteam bezig een online cursus te maken voor alle docenten. Alles gaat in Canvas net even anders dan in Blackboard en veel Zijn we docenten niet enorm aan het onderschatten in hun zelfstandigheid?functionaliteiten zijn nieuw. Het leek me eigenlijk wel duidelijk: ondanks dat veel docenten professor, promovendus of op een andere manier intelligent zijn, snappen ze natuurlijk niks van het systeem. Wij bepalen wel even wat ze moeten leren, wat de basisfunctionaliteiten zijn. En oké dan, voor de fanatieke docenten maken we 'learn more'-secties met extra informatie over weinig gebruikte functionaliteiten.

Maar tijdens het ontwerpen van de cursus kwamen we erachter dat het moeilijk is om te bepalen wat iedereen moet weten en wat alleen voor super-docenten is. Ik ben fan van peer reviews en gebruik graag quickmarks om verslagen na te kijken. Maar er zijn ongetwijfeld ook docenten die het digitale portfolio als basisfunctionaliteit beschouwen, terwijl dat voor mij (nu nog) een ver-van-m’n-bedshow is. 

Moeten we voor docenten wel bepalen wat belangrijk is en wat niet? Zijn we docenten niet enorm aan het onderschatten in hun zelfstandigheid? De kernwaarden van de VU zijn open en persoonlijk, waarom passen we dat ook niet toe op onze Getting to Know Canvas-cursus? Inderdaad, we gooien de cursus helemaal om en schrijven van alle Canvas-functionaliteiten wat ze doen en hoe ze werken. En, het mooiste, de cursus blijft de komende jaren beschikbaar. Dus, als een docent later nog een speedgrader-superheld, commons-kampioen of peer-review-pleiter wil worden, dan kan dat!

hits 1222

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties