'I love this formula'

13 april 2015

'I love this formula'

Onderwijsvernieuwing gaat altijd over de vorm, nooit over de inhoud van het onderwijs. Heeft u weleens gehoord van een docent die een prijs kreeg omdat zijn of haar colleges zo goed de laatste inzichten van de wetenschap weergaven? Bijvoorbeeld een nieuwe moleculaire analyse die een verrassende kijk geeft op het ontstaan van het leven, of de laatste inzichten uit de paleontologie waaruit blijkt dat het geslacht Homo 2,8 miljoen jaar oud is? Die dingen spreken voor zich.

Elke docent is continu bezig met de vernieuwing van zijn stof. Dat is een onopvallend, doorgaand proces, feitelijk de drijvende kracht achter het onderwijs, maar niet voor de onderwijsprijzen. De prijs gaat naar iemand die een gekke manier van presenteren heeft of een nieuwe digitale methode. In ieder geval moet het iets zijn met moderne media. Op z’n minst met een iPad, een smartphone of een computer, voordat het herkend wordt als onderwijsvernieuwing.

Vaak worden studenten automatisch stil zodra je iets op het bord schrijft

Kun je met een krijtje en een schoolbord aan onderwijsvernieuwing doen? Het klassieke schoolbord heeft vele voordelen. Je kunt je argumentatie stap voor stap uitleggen. Voor dingen waar een logische volgorde in zit is het een heel goede methode. Je kunt niet sneller schrijven dan de studenten kunnen denken, dus je neemt ze mee in de logica. Vaak worden studenten automatisch stil zodra je iets op het bord schrijft.

Laatst gaf mijn wiskundecollega Joost Hulshof een lezing bij het faculteitscolloquium van Exacte Wetenschappen en Aard- en Levenswetenschappen. Zijn hele lezing deed hij met bord en krijt. Hij schreef de formule van Cardano op, plus de oplossing. Die oplossing is knap ingewikkeld, met tweede en derde machtswortels en een hoop breuken. Maar door de organische manier waarop hij tot stand kwam, werd je meegenomen in de logica. “I love this formula”, zei Joost.

Zou het mogelijk zijn dat iemand een prijs krijgt voor onderwijsvernieuwing omdat hij een aantrekkelijke manier gevonden heeft om de formule van Cardano uit te leggen? Ik ben bang van niet, want het is niks met sociale media, noch met iPads, smartphones of computers. Het is gewoon zeer didactisch gebruikmaken van een schoolbord en een krijtje. De onderwijsvernieuwing moet terug naar de inhoud.

hits 1390

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties