Hoe motiveer je docenten?

09 mei 2017

Hoe motiveer je docenten?

"Ha Nienke, ik heb me opgegeven hoor voor de training! Volgende week al. Ben benieuwd!" Een collega vertelde me gister trots dat ze zich heeft opgegeven voor de Canvas-training Designing Your Course in Canvas. Ik was meteen enthousiast en vroeg haar wat ze van de online training vond. Haar reactie was niet helemaal waar ik op gehoopt had: “Huh, welke online training? Oh, dat stond in die mail zeker, sorry, niet helemaal gelezen!”

Blended Learning, een didactische term die vaak samen met Canvas in één zin genoemd wordt. Voor de docent die denkt: nooit van gehoord, wat is dit voor onzin? geen reden tot stress: ik had tot een jaar geleden ook nog nooit van deze term gehoord (maar sindsdien ben ik fan!). Goed, blended learning dus. Omdat Canvas daar goed in is, besloten wij om alle VU-Canvasgebruikers ook volgens dit concept te trainen: iedereen volgt eerst een online cursus ter voorbereiding en komt daarna in groepen bij elkaar om het geleerde toe te passen. In de online cursus leren docenten welke functionaliteiten Canvas heeft en op welke knoppen je moet klikken om die functionaliteiten te kunnen gebruiken. Op de training denken docenten na over hoe ze hun vak gaan inrichten en gaan ze aan de slag.

Het is ook niet niks wat we van docenten vragen - hoe zat het ook alweer met de werkdruk?

Tot zover de theorie, nu de praktijk nog. In een van mijn vorige blogs schreef ik al dat docenten eigenlijk net studenten zijn. Inmiddels ben ik er achter dat het met docenten toch een beetje anders werkt. Bij studenten kan ik dreigen met vervangende opdrachten en aftrekpunten voor hun tentamens – oeps, extrinsieke motivatie was niet goed he? Ik bekende al dat mijn cursussen ook niet allemaal didactische hoogstandjes zijn. Hoe werkt dat met docenten? Is misschien de extrinsieke motivatie dat Blackboard vanaf 1 september niet meer te gebruiken is, wel voldoende?

Het is ook niet niks wat we van docenten vragen. Ze moeten een heel nieuw systeem ontdekken in tijd die ze eigenlijk niet hebben (hoe zat het ook alweer met de werkdruk van docenten?). Maar ondanks alles zijn de meeste docenten druk aan het oefenen in Canvas en de cursussen lopen gesmeerd! Duim omhoog voor alle docenten die ook deze (zoveelste!) verandering weer met beide handen aangrijpen!

hits 1636

{ Lees de 3 reacties }

Je komt al een heel eind als je docenten niet expliciet demotiveert...

Dat proberen we ook zeker! Heb je tips? :)

Meer info over Blended Learning VU Onderwijsadvies diensten vind je hier: http://knowvu.nl/wp-content/uploads/2015/11/Factsheet-Blended-Learning-H...

Nb. Voor wie meer wil weten over Blended Learning... Samen met SURF heb ik vorig jaar de Special Interest Group Blended Learning opgericht, zie: https://www.surfspace.nl/sig/121-blended-learning/122-over-sig-blended-l... Op 18/5 organiseren we weer een seminar, ditmaal over het faciliteren van docenten (https://www.surf.nl/agenda/2017/05/seminar-faciliteren-van-docenten-team...). Het max aantal deelnemers is (ruim) bereikt maar het seminar wordt wel opgenomen.

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties