Een logisch voorbeeldvak valt nog niet mee

24 mei 2017

Een logisch voorbeeldvak valt nog niet mee

"Ik zie wel wat er allemaal kan met Canvas, maar wat is nou de meest logische structuur om mijn vak in te richten? En waar kan ik het best mijn Powerpoints neerzetten?" Die vragen kreeg ik van veel docenten op de trainingen afgelopen weken. Docenten leren op de online cursus alles over de functionaliteiten van Canvas, en gaan daarna, tijdens de trainingen, aan de slag met hun eigen vak. Veel docenten hebben allerlei wilde ideeën ("Handig dit! Ik ga studenten vanaf nu stimuleren om na elk college met elkaar in discussie te gaan!" en "In mijn vak komen allemaal tussentijdse quizzen zodat studenten kunnen zien of ze de stof écht begrijpen!"), maar sommige docenten zien door de bomen het bos niet meer ("Plaats ik mijn Powerpoints nou als los bestand of juist in een pagina met extra informatie?").

Hé team, voor wie ontwerpen we die cursus eigenlijk? Voor ons als didactisch implementatieteam was dit genoeg reden om een voorbeeldvak te ontwikkelen ter inspiratie voor docenten. Een brainstormsessie met het team: "Er moeten sowieso veel filmpjes in met Kaltura en Mediasite!" "Laten we met Prerequisites en Requirements werken!" "Een peer review-opdracht na elke assignment!" "Er moet sowieso een Threaded-discussieforum voor en na elk college komen." "Zullen we het e-Portfolio openzetten en met Collaborations en Google-apps werken?" In ons team vinden we alle functies van Canvas prachtig en willen we sowieso alle functies in het voorbeeldvak gebruiken.

Totdat iemand met de kritische vraag kwam: "Hé team, voor wie ontwerpen we dat vak eigenlijk? De innovatieve docent vindt al die functies zelf wel toch? Willen wij niet juist de 'normale' docent wat handvatten bieden voor zijn of haar vak?" Er werd beteuterd gekeken, maar ook instemmend geknikt; we moeten wel realistisch blijven. Er komen ongetwijfeld vakken waarin alle functies van Canvas gebruikt worden, maar hoe richt je een gewone collegereeks in? Deel je het in per week of per onderwerp? Wat gebruik je als homepage? Waar zet je de studiegids? Ik was als student in Blackboard constant de weg kwijt tussen 'course documents' en 'course information'. Als docent probeer ik me in te leven in studenten, maar ik weet ook niet helemaal zeker of ik alles op de meest logische plaats zet. Laten we het nu goed doen en met studenten en docenten in gesprek gaan over een logisch voorbeeldvak. En die innovatieve docent die alle functionaliteit van Canvas gaat gebruiken? Die krijgt zijn podium nog wel! Misschien houden we van de zomer wel een contest: wie maakt het meest innovatieve vak in Canvas?

hits 1262

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties