Diversiteit

05 november 2014

Diversiteit

Het zal niemand ontgaan zijn. Vorige maand verscheen in een gezamenlijk initiatief van Nature en Scientific American een opmerkelijke publicatie. In de verschillende bijdragen wordt aangetoond hoe divers samengestelde onderzoeksgroepen uitmunten in onderzoek en innovatie en hoe diversiteit leidt tot betere wetenschap.


Hoe werkt dat dan? Een verscheidenheid van invalshoeken, vanwege gender, etnische achtergrond of discipline, leidt tot een hogere kwaliteit van het onderzoek. Omringd worden door mensen die van ons verschillen maakt ons creatiever en meer toegewijd en is een stimulans voor onze gedrevenheid.


Waar staan we dan anno 2014? Er zijn nog zekerheden in het leven. De gemiddelde hoogleraar is man en blank. In Nederland bengelt het percentage vrouwelijke hoogleraren rond de 15 procent, en zelfs 10 procent in de bètadisciplines. En hoewel inmiddels ongeveer 54 procent van wie afstudeert aan de universiteit vrouw is, vind je die verhouding niet terug in hun loopbanen.

Er zijn nog zekerheden in het leven.
De gemiddelde hoogleraar is man en blank

Wat ik daarvan vind? Er is dus werk aan de winkel. Niet dat er geen goede wil is: “we vinden ze niet”, “ze willen niet” en “er is toch een vrouwennetwerk”, klinkt het. Het is bijzonder lovenswaardig en nodig, maar ik vind het evenzeer absoluut ontoereikend. Het is een invulling van het gelijke-kansengedachtegoed, wat onvoldoende tot echte gelijke kansen leidt.
Dat heeft ook te maken met negatieve beeldvorming en met impliciete gewoonterechten in wervingsprocessen. En dat moeten we beter aanpakken.

Het diversiteitsprobleem heeft ook hardnekkige wortels in de samenleving. Ik denk er vaak over na hoe we die stereotypen kunnen wegwerken. Waarom is het niet voor iedereen weggelegd om z’n ambitie te ontplooien in de loopbaan? Als we echte gelijke kansen ambiëren, dan moeten we ook dat recht op ambitie handen en voeten geven. Dat kunnen we door jongeren uit te dagen, maar vooral door hen waarde en zelfvertrouwen te leren vinden in hun verschillend zijn. Door jongeren op te leiden in wat hen drijft om zo ‘hun’ plaats in de maatschappij op te nemen.

Een universiteit die wil uitmunten moet diversiteit hoog in haar vaandel zetten door het verschil te waarderen en het recht op ambitie waar te maken.

hits 5114

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties