Blended learning heeft de toekomst

12 juni 2017

Blended learning heeft de toekomst

Er wordt weleens gezegd dat het internet ervoor zorgt dat studenten niets meer hoeven te leren en in één adem wordt eraan toegevoegd dat studenten ‘gewoon’ uit boeken moeten leren. Tegelijkertijd willen studenten meer uitdaging en betrokkenheid in het onderwijs, zo blijkt uit de Nationale Studenten Enquête. Is dit een dilemma of is er een combinatie van onderwijsmethoden mogelijk?

Er lijkt zich hier een tweestrijd voor te doen. Mogelijk komt dit doordat we simpelweg niet weten welke onderwijsvarianten denkbaar zijn. Illustrerend was de laatste ronde met vernieuwende onderwijsideeën: Know.VU en Grassroots Awards, waarbij duidelijk werd dat deelnemers eigenlijk niet goed weten waar ze hulp, inspiratie en begeleiding voor ontwikkeling van onderwijsmethoden kunnen vinden. Als gemotiveerde docenten al moeite hebben om hulp te vinden, dan hebben hoogstwaarschijnlijk alle docenten moeite om die te vinden. Terwijl de oplossing simpel is: blended learning, een combinatie van contactonderwijs en e-learning. Een gemiste kans!

Canvas leert docenten om hun colleges blended te maken

Ho, denk een moment na. Het klinkt verleidelijk, maar docenten hebben het ontzettend druk. Waar halen zij de tijd vandaan om te leren hoe je een college blended kunt maken? Canvas, de opvolger van Blackboard, biedt een ongeëvenaarde kans om dit in een vak door middel van verschillende tools toe te passen, zoals kennisclips (filmpje met quiz). De gehele online cursus is een investering van slechts zes uur.

Oké, leuke oplossing voor de korte termijn, maar onderwijsmethoden blijven zich ontwikkelen. Hoe gaan we op de lange termijn zorgdragen dat de VU voorop gaat lopen? De ICT&O-adviesraad, waaraan ik als student mocht deelnemen, heeft daar afgelopen maanden hard aan gewerkt. Ontzettend leuk, inspirerend, en stimulerend om met onderwijsexperts in gesprek te gaan en na te denken over wat we met ict en onderwijs in de toekomst kunnen doen, denk bijvoorbeeld aan een virtual classroom. Beseffend dat het een geweldige uitdaging is om een goed onderwijsprogramma samen te stellen, kunnen we dromen over IT-oplossingen die daar prikkelende mogelijkheden voor bieden.

Laat het gesprek verder gaan op de faculteiten. Want volgens mij zijn studenten enthousiast hierover, is het inspirerend voor docenten én sluit het aan op de manier van college geven en de belangrijke thema’s van de VU: open, betrokken en verantwoordelijk.

Als we met elkaar uitdagend, stimulerend en activerend onderwijs willen, dan moeten we blended learning stimuleren.

JORICK HOUTKAMP

Coördinator organisatie en financiën 2016-2017

Foto: Yvonne Compier

hits 1537

{ Lees de 3 reacties }

...en zo is het!!! Binnen de gezondheidszorg is deze vorm van onderwijs een prima mogelijkheid om medewerkers bevoegd en bekwaam te houden voor het doen van risicovolle en voorbehouden handelingen.
De combi waarbij de elearning (theorie) gedaan kan worden op het tijdstip dat de medewerker uitkomt is voor een organisatie efficiënt en daarmee kostenbesparend tov de oude vorm waarbij het 'classroom' concept een hoop georganiseer was. De gang naar het skillslab voor de praktijk is stukken makkelijker te nemen voor deze 'doe' groep...

Mooi! Helemaal mee eens! En, voor hulp bij Blended Learning hebben we het geluk om Luuk Terbeek op de VU te hebben: http://knowvu.nl/wp-content/uploads/2015/11/Factsheet-Blended-Learning-H...

Dank jullie wel voor de reactie, leuk om het enthousiasme te horen!

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties